Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kommunen får 313 000 skräpmejl - varje dag

Över 300 000 spam (skräpmejl) varje dag. Det ställer till stora problem för Norrköpings kommun. Kostnaden uppgår till över en miljon kronor varje år.

NORRKÖPING2008-04-19 08:20
Problemet med spam har ökat drastiskt de senaste åren. Det märker man på IT-enheten i Norrköpings kommun. Peter Fagerlund har arbetat där sedan 1992, men det har aldrig varit ett så stort problem som det är idag.
Kommunen mottar varje dag cirka 326 000 mejl. 313 000 mejl av dessa, alltså 96 procent, är spam.
Endast fyra procent, det vill säga 13 000 mejl är önskade av kommunen.
Explosivt– Utvecklingen har varit explosiv, säger Peter Fagerlund som är systemansvarig för kommunens e-postsystem.
Peter Fagerlund berättar att allt extraarbete som man tvingas lägga ner för att hantera problemet, kostar strax över en miljon kronor varje år.
IT-enheten har som mål att stoppa 100 procent av all skräppost inom kommunen, något som Peter tror kan bli svårt.
– Naturligtvis vill vi få bort allt spam och vi kommer försöka jobba mot det målet, trots att det kommer bli tufft, säger Peter Fagerlund.
Varför tror du att spam skickas ut i så stor omfattning?
– Det är ett billigt och enkelt sätt att nå många personer samtidigt, säger Peter.
Han tror heller inte att spam kommer att minska i framtiden, snarare tvärtom.
– Jag tror att det kan bli en fortsatt ökning, men självklart kommer vi fortsätta arbeta för att öka säkerheten, säger han.
Peter berättar också att handläggningstiden för den önskade posten tar längre tid eftersom skräpposten upptar stor tid. Vilket skapar irritation.
Nytt systemEtt spam kan se ut på många olika sätt och syftet bakom varierar.
Bedrägeriförsöken mot Nordeas kunder är ett mycket känt exempel. Då skickade någon eller några personer ut mejl till flera av kunderna där man påstod att man var från Nordea. I mejlet bad de om koder för att sedan kunna få tillgång till deras konton.
– Spam kan också innehålla till exempel kedjebrev, virus eller erbjudanden, berättar Peter Fagerlund.
Till sommaren inför kommunen ett nytt system för att hantera skräpposten. Något som han tror kommer bli lyckat.
– Vi testar det just nu och det har fungerat mycket bra. Det nya systemet kommer att göra hanteringen av skräpposten mycket bättre och effektivare, avslutar Peter.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om