Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kommunala skolor satsar på reklam

NORRKÖING
Studera hos oss!
Det är inte bara de privatägda skolorna som gör reklam för sig.
Just nu kan man runt om i Norrköping se utomhusreklam för Hagagymnasiet.

Just nu finns det reklam för Hagagymnasiet på affischtavlorna runt om i stan. Även kommunala skolor tvingas marknadsföra sig för att hänga med i konkurrrensen med privatskorna.
FOTO: NICLAS SANDBERG

Just nu finns det reklam för Hagagymnasiet på affischtavlorna runt om i stan. Även kommunala skolor tvingas marknadsföra sig för att hänga med i konkurrrensen med privatskorna. FOTO: NICLAS SANDBERG

Foto:

Norrköping2003-01-03 00:00
- Det är ett av flera sätt att marknadsföra oss, säger Lars Blomgren, rektor för Hagagymnasiet.
Det är etableringen av de s k friskolorna som tvingat också de kommunala skolorna att mera aktivt värva elever.
Varje skola, privat som kommunal, får pengar i förhållande till antalet elever.
Det gäller att ha fullbelagt för att kunna hålla undervisningen på bästa möjliga nivå. Hagagymnasiet har ca 650 elever, 32 per klass.
Förutom floristgymnasiet erbjuder man också samhällsvetenskaplig, naturvetenskaplig och s k NS-linje (kombination av de tidigare nämnda).
- Just nu har vi så många elever som vi behöver, säger Lars Blomgren.
- Några stora pengar lägger vi inte på marknadsföringen, men vi måste visa upp oss på olika sätt och tala om att vi finns.
- Det vi lägger på informationsmöten, marknadsföring och liknande aktiviteter kanske motsvarar anslagen för en eller två elever.

<b>Gratis anslagstavlor</b>
Anslagstavlorna - ett 50-tal - disponerar Hagagymnasiet just nu kostnadsfritt.
Det ingår i avtalet mellan kommunen och det företag som driver utomhusreklamen att vissa veckor får disponeras för kommunal information. Haga lyckades komma med i det sammanhanget.
- Vi fick dessutom ett par veckor extra eftersom de som skulle komma efter oss inte fick fram materialet, säger Lars Blomgren.
- De kommunala skolorna måste ha samma möjligheter som friskolorna att marknadsföra sig, säger kommunalrådet Li Teske (s).
- Det är en följd av det system vi har. Givetvis måste det vara till rimliga kostnader. Det har gjorts en genomgång tidigare, men det visade sig då att kostnaderna var högst skäliga.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!