Kommunala skolor satsar på reklam
NORRKÖINGStudera hos oss! Det är inte bara de privatägda skolorna som gör reklam för sig. Just nu kan man runt om i Norrköping se utomhusreklam för Hagagymnasiet.
Just nu finns det reklam för Hagagymnasiet på affischtavlorna runt om i stan. Även kommunala skolor tvingas marknadsföra sig för att hänga med i konkurrrensen med privatskorna. FOTO: NICLAS SANDBERG
Foto:
Det är etableringen av de s k friskolorna som tvingat också de kommunala skolorna att mera aktivt värva elever.
Varje skola, privat som kommunal, får pengar i förhållande till antalet elever.
Det gäller att ha fullbelagt för att kunna hålla undervisningen på bästa möjliga nivå. Hagagymnasiet har ca 650 elever, 32 per klass.
Förutom floristgymnasiet erbjuder man också samhällsvetenskaplig, naturvetenskaplig och s k NS-linje (kombination av de tidigare nämnda).
- Just nu har vi så många elever som vi behöver, säger Lars Blomgren.
- Några stora pengar lägger vi inte på marknadsföringen, men vi måste visa upp oss på olika sätt och tala om att vi finns.
- Det vi lägger på informationsmöten, marknadsföring och liknande aktiviteter kanske motsvarar anslagen för en eller två elever.
<b>Gratis anslagstavlor</b>
Anslagstavlorna - ett 50-tal - disponerar Hagagymnasiet just nu kostnadsfritt.
Det ingår i avtalet mellan kommunen och det företag som driver utomhusreklamen att vissa veckor får disponeras för kommunal information. Haga lyckades komma med i det sammanhanget.
- Vi fick dessutom ett par veckor extra eftersom de som skulle komma efter oss inte fick fram materialet, säger Lars Blomgren.
- De kommunala skolorna måste ha samma möjligheter som friskolorna att marknadsföra sig, säger kommunalrådet Li Teske (s).
- Det är en följd av det system vi har. Givetvis måste det vara till rimliga kostnader. Det har gjorts en genomgång tidigare, men det visade sig då att kostnaderna var högst skäliga.