Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kolmården trea

Liseberg och Gröna Lund är starkaste varumärkena bland våra nöjesparker. Och som trea återfinns Kolmårdens djurpark.

Kolmården är det tredje bästa varumärket för nöjesparker i Sverige, enligt en enkät.

Kolmården är det tredje bästa varumärket för nöjesparker i Sverige, enligt en enkät.

Foto: Matz Glimhed

NORRKÖPING2018-07-17 07:00

Sommaren är här och många planerar ett besök till en eller flera av Sveriges nöjesparker. Men när svensken får ranka sitt favoritvarumärke inom nöjesparker är det ett varumärke som sticker ut rejält – Liseberg. Drygt fyra av tio har nöjesparken i Göteborg som sin favorit. Det visar en ny undersökning från Novus på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.

Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer gör undersökningen med hjälp av undersökningsföretaget Novus.

Undersökningen gick till så att inför sommaren och semestrarna fick drygt 1 000 svenskar ta ställning till, vilken av de 26 kändaste parkerna i Sverige som man anser har starkast varumärke.

Liseberg toppar listan överlägset och drygt fyra av tio (42 %) anser parken har starkast varumärke.

– Liseberg är ett av Sveriges mest besökta turistmål och mycket omtyckt, vilket avspeglas i undersökningen där nöjesparken tar en överlägsen förstaplats. En nöjespark är så mycket mer än bara en park idag med åkattraktioner, det är en upplevelseplats och både Liseberg och Gröna Lund har verkligen lyckats med att paketera både innehållet och kommunikationen kring detta framgångsrikt, säger Tero Marjamäki, kommunikationsansvarig på Sveriges Annonsörer.

Frågan var alltså: Vilken nöjespark i Sverige anser du har starkast varumärke?

1) Liseberg 42 %, 2) Gröna Lund 18 %, 3) Kolmården 9 %, 4) Skansen 8 %, 5) Astrid Lindgrens Värld 7 %, 6) High Chaparral 1 % 7) Daftöland 1 %, 8) Skara Sommarland 1 %, 9) Nordens Ark 1 %.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om