- Ja, men samtidigt finns det också många glädjeämnen, som stor framtidstro, förstärkta av satsning på en stor nyhet och även lite mindre nyheter till nästa säsong, säger Mats Olsson.
Vad kan du berätta om dessa?
- Inte några detaljer än, utan det kommer mer längre fram. Men nästa säsong blir den första, som jag själv kan vara med att påverka, eftersom jag började på djurparken i år och det känns otroligt spännande.
och jag kan som sagt lova både små och stora nyheter till nästa säsong. Men mer än så kan jag inte berätta just nu.
- Dessutom, tillägger Mats Olsson, har vi beslutat göra en större satsning på Halloweenhelgen redan nu i november, som ett nytt inslag här i djurparken.
Men vad tror du orsaken är till besökstappet, från fjolårets 552 000 till årets cirka 500 000?
- Vi tappar alltså cirka tio procent i år och här kan man dels konstatera att hela besöksnäringen i Sverige haft ett tufft år. Framförallt då mellan 15 juni och 15 juli, då vi hade en extra regnig period, som säkerligen påverkade våra besökssiffror, precis som exempelvis Liseberg och det kändes frustrerande.
- Samtidigt ska vi vara självkritiska. Vi har varit lite för mycket i "nöjdrutan" och inte lagt tillräcklig energi på att utveckla parken, inte haft en tillräckligt bra marknads- och aktivitetsplan och inte så många konkreta nyheter, förutom våra nya pandor.
- Nästa år vill jag att vi ska sprudla av aktivitet, för att man ska besöka parken "just i dag", via mängder av olika aktiviteter, typ Tigerns dag, Barnens dag och liknande.
Stor nyhet på gång- Det kommer även att bli andra ändringar tills nästa säsong, då vi kommer att presentera en stor nyhet och även en del mindre nyheter, men om detta kommer vi som sagt att berätta mer längre fram.
Men kanske inte i klass med nya linbanan i fjol och dess kostnad på över 100 miljoner kronor?
- Nej, det är inte hållbart med så stora investeringar över tid, men däremot väldigt viktigt att hela tiden jobba med ditt kunderbjudande och ditt utbud.
Är du nöjd med att det ändå kom cirka 500 000 besökare i år, under ditt första år som vd?
- Ja, vi är stolta över att locka hit så många besökare en periodvis regnig sommar och det jag är mycket nöjd med är vår väldigt höga kundnöjdhet på 96 procent. Det vill säga alla som kom hit var väldigt nöjda med sitt besök.
- Så det vi tappat på i år är dagsbesökare och här tror jag att huvudgruppen är från Stockholmsområdet. När det är risk för dåligt väder, har tröskeln varit lite för hög för en familj att sätta sig i bilen och åka hit och betala uppåt 1 400 kronor och kanske mötas av regn.
Finns det risk för personalminskning på grund av färre besökare bland era cirka 170 årsanställda?
- Nej, det finns inga planer på varsel eller personalneddragningar. Däremot kommer vi att se över våra arbetsmetoder och försöka effektivisera arbetet, något som sker efter varje säsong.
Läs mer i fredagstidningen