Bilen har nyligen levererats och förare från JE Åkeri transport & entreprenad har utbildats bakom ratten.
– Vi är väldigt stolta över att vara först i regionen med det här, säger Björn Persson, styrelsemedlem i Alltransport, det lokala logistikföretaget som köpt in bjässen från Scaniafabriken i Södertälje.
Sedan tidigare rullar det gott om elbilar och elbussar i Norrköping, men en "fullvuxen" lastbil (med släp) har vi inte sett tidigare.
Containrarna från båtarna i hamnen ska köras på bilen som går på hundra procent grön el till Rustas respektive Stadiums stora lager strax norr om staden. Det handlar om en sträcka på bara några kilometer men symbolvärdet kan knappast mätas, menar representanter från företagen.
– Vår utmaning ligger i de höga hållbarhetskraven. Detta är ett steg mot att halvera utsläppen, säger Daniel Johansson, chef på sportkedjan Stadium.
Räckvidden för en av el fullmatad lastbil av den här storleken ligger på 250 kilometer.
– Vi räknar med att den ska kunna gå i skytteltrafik under dagen och sedan laddas hos Alltransport under natten, förklarar Björn Persson.
Nyförvärvet i fordonsparken gör en CO2 besparing på 98,66 procent jämfört med ett traditionellt dieselfordon och är ett viktigt steg mot fossilfria transporter.
– Företagens hållbarhetskrav är oerhört höga, menar Björn Persson vidare.
Den nya laddstationen på Alltransports område lär inte bli den sista. Inom en inte alltför avlägsen framtid väntas stora antal el-lastbilar passera Norrköping varje dag.
Vid den pampiga invigningen i onsdags medverkade Alltransport, Rusta, Stadium, Norrköpings kommun genom Olle Vikmång och Eon.
– Detta är första steget mot ett nytt transportsystem, säger Mathias Lidén, vd på Alltransport. Än så länge är inte ellastbilarna särskilt vanliga – och än ovanligare är bilarna där du kan haka på efterhäng. Men om några år kommer vi se många såna här bilar på vägarna.
Energijätten Eon planerar för en laddningshub vid E4 utanför Norrköping. En plats där tusentals fordon passerar varje dag.
Men det lär dröja ett tag innan hela den fossildrivande fordonsflottan bytts ut.
– Om fem år tror jag inte vi hunnit gå hela vägen fram. Vi behöver en palett av goda bränslen där vi går emot hundraprocentig elektrifiering, säger Daniel Johansson på Stadium.