Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Knäpptysta lastbilens jungfrufärd i Norrköping

Länets första fullskaliga el-lastbil rullar snart på Norrköpings gator. Den knäpptysta 29-tonnaren kommer att frakta containrar mellan hamnen och de stora centrallagren vid E4:an.

Annika Elgström, ägare i JE Åkeri transport & entreprenad framför den eldrivna lastbilen från Scania.

Annika Elgström, ägare i JE Åkeri transport & entreprenad framför den eldrivna lastbilen från Scania.

Foto: Privat

Norrköping2022-04-06 17:15

Bilen har nyligen levererats och förare från JE Åkeri transport & entreprenad har utbildats bakom ratten.

– Vi är väldigt stolta över att vara först i regionen med det här, säger Björn Persson, styrelsemedlem i Alltransport, det lokala logistikföretaget som köpt in bjässen från Scaniafabriken i Södertälje.

Sedan tidigare rullar det gott om elbilar och elbussar i Norrköping, men en "fullvuxen" lastbil (med släp) har vi inte sett tidigare.

Containrarna från båtarna i hamnen ska köras på bilen som går på hundra procent grön el till Rustas respektive Stadiums stora lager strax norr om staden. Det handlar om en sträcka på bara några kilometer men symbolvärdet kan knappast mätas, menar representanter från företagen.

– Vår utmaning ligger i de höga hållbarhetskraven. Detta är ett steg mot att halvera utsläppen, säger Daniel Johansson, chef på sportkedjan Stadium.

Räckvidden för en av el fullmatad lastbil av den här storleken ligger på 250 kilometer.

– Vi räknar med att den ska kunna gå i skytteltrafik under dagen och sedan laddas hos Alltransport under natten, förklarar Björn Persson.

Nyförvärvet i fordonsparken gör en CO2 besparing på 98,66 procent jämfört med ett traditionellt dieselfordon och är ett viktigt steg mot fossilfria transporter. 

– Företagens hållbarhetskrav är oerhört höga, menar Björn Persson vidare.

Den nya laddstationen på Alltransports område lär inte bli den sista. Inom en inte alltför avlägsen framtid väntas stora antal el-lastbilar passera Norrköping varje dag.

Vid den pampiga invigningen i onsdags medverkade Alltransport, Rusta, Stadium, Norrköpings kommun genom Olle Vikmång och Eon.

– Detta är första steget mot ett nytt transportsystem, säger Mathias Lidén, vd på Alltransport. Än så länge är inte ellastbilarna särskilt vanliga – och än ovanligare är bilarna där du kan haka på efterhäng. Men om några år kommer vi se många såna här bilar på vägarna.

Energijätten Eon planerar för en laddningshub vid E4 utanför Norrköping. En plats där tusentals fordon passerar varje dag.

Men det lär dröja ett tag innan hela den fossildrivande fordonsflottan bytts ut.

– Om fem år tror jag inte vi hunnit gå hela vägen fram. Vi behöver en palett av goda bränslen där vi går emot hundraprocentig elektrifiering, säger Daniel Johansson på Stadium.

Scania P230 BEV

Brutto kombinationsvikt: 29 ton

Energiförbrukning: 1,2 kWh/km

Batterikapacitet: 300 kWh

Uteffekt: 230 kW kontinuerlig effekt

Total räckvidd baserat på en laddning: Upp till 250km

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!