På flera platser i Norrköping sitter det affischer uppe med rubriken "Black Friday inställt". Ihop med rubriken finns logotypen för Lindens köpcentrum. Meningen är att folk ska uppfatta affischen som att Lindens köpcentrum verkligen ställer in Black Friday.
– Vi tycker att det skulle vara högst rimligt om ett köpcentrum ställde in Black Friday. Det finns en akut klimatkris där överkonsumtionen är en bidragande orsak. Linden är bara ett exempel på ett köpcentrum som skulle kunna stänga ned just den här dagen, säger Stina Sköld, presstalesperson för Extinction Rebellion i Norrköping.
Budskapet på affischen är formulerat så att köpcentrumet har ett hållbarhetsarbete som gör att man valt att stänga. "Vi vill istället uppmuntra till att byta kläder och prylar", står det på affischen och sen hänvisar man till Lindens hemsida där det ska finnas inspiration till hur man kan göra för att byta prylar. Men det finns förstås ingen sån information på köpcentrets hemsida.
– Vi har fått positiva kommentarer på kampanjen och jag tänker att Linden skulle få otroligt mycket kärlek och goodwill om man verkligen ställde in fredagen, säger Stina Sköld.
Vi har sökt Emma Tördahl som är centrumledare vid Lundbergs fastigheter för en kommentar. Hon meddelar att hon sett kampanjen, men att företaget i övrigt avstår ifrån att kommentera.