På torsdagen presenterade regeringen infrastrukturpropositionen som är underlag till den kommande nationella planen.
Propositionen gav goda besked till städerna längs den kommande Ostlänkens sträckning, skriver Norrköpings kommun i ett pressmeddelande.
Regeringens ambition är att bygga hela höghastighetssystemet Stockholm-Göteborg respektive Stockholm-Malmö.
Ostlänken, mellan Järna och Linköping, är den första delen i det framtida höghastighetsnätet.
Arbetet med att bygga den nya höghastighetsjärnvägen kommer att ske etappvis och i den takt ekonomin tillåter.
– Vi välkomnar beskedet om att hela finansieringen av Ostlänken finns med i infrastrukturpropositionen. Nu har den sista pusselbiten fallit på plats för byggstart i Norrköping år 2017, säger Lars Stjernkvist (S), kommunstyrelsens ordförande.
Den nya höghastighetsjärnvägen kopplar samman städerna och möjliggör arbetspendling.
– Propositionen visar att kommunens arbete nu kan fortsätta i oförminskad takt för utveckling av staden, säger Ulf Arumskog, utvecklingschef/samordning Ostlänken.
011-200 449