Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Klart för start

Nya spårvägen till Hageby går som på räls, det vill säga mycket bra! Det kunde vi konstatera igår, när Folkbladet fick följa med på en provtur på nya spårvagnssträckan till Hageby. Det är första gången på 30 år som Norrköpings spårvägsnät byggs ut till nya stadsdelar. Då gällde det Klockaretorpet.

Foto: Forsby Jan

NORRKÖPING2010-10-19 12:54
En liten detalj igår var att spårvagnen inte stannade med dörren exakt mitt för handikappåstigningen vid Ljura, som det är tänkt. - Men det har man säkert hunnit trimma in hos förarna, till på torsdag då nya Hagebyslingan öppnas för passagerartrafik, sa Leif Lindberg, teknisk chef hos Norrköpings kommun och med som passagerare på gårdagens presstur.Invigningsdags
På torsdag eftermiddag sker nämligen den officiella invigningen av Hagebyslingan och direkt därefter släpps ordinarie spårvagnstrafiken på för allmänheten.- Och på lördag har vi sedan gratis spårvagnstrafik i hela Norrköping, framförallt för att ge alla som vill en möjlighet att provåka Hagebyslingan.Så nu är hela Hagebyprojektet i hamn?- Ja, allt är klart för att släppa på ordinarie spårvagnstrafiken på torsdag och detta efter en investering på cirka 110 miljoner kronor av de totalt 185 som vi har avsatt för hela spårvägsprojektet ända ut till Navestad, säger Leif Lindberg.Räcker de återstående miljonerna till Navestad?- Ja, den banvallen blir billigare att bygga, eftersom den sker på jungfruelig mark. Så jag räknar med att de 185 miljonerna kommer att räcka.Har ni hållit budgeten för Hagebydelen?- Nej, det blev lite dyrare än beräknat, på grund av de tuffa vintern med all snö, som försenade spårbygget i Hageby, konstaterar Leif Lindberg.Dyrt vid Ljura
När vi åker förbi husen längs Ljuragatan, berättar han att den sträckan av banvallen blivit extra dyr:- Det beror på att de här 50-talshusen har sämre ljudisolering än hus som byggs idag. Därför har vi lagt ner ganska mycket pengar på vibration- och bullerdämpningar under spåren.- Vi har lagt ner mattor under spåren, som tar upp vibrationerna och gräs mellan spåren som också dämpar buller och vibrationer.Kommer själva husen i Ljura att åtgärdas?- Ja, Hyresbostäder kommer att genomföra både fönsteråtgärder och åtgärder i ventilationsdon, som vi betalar med projektpengar. Med alla dessa åtgärder kommer vi att klara de riktvärden, som vi måste hålla oss inom.Blivande torg
Efter att ha passerat bron över Söderleden med spårvagnen, informerar Leif Lindberg om nya "Söderport":- Här har vi en hållplats vid nya äldreboendet till vänster och framför Vårdcentralen kommer det att bli ett nytt torg. Det bygger vi dock inte klart förrän husbyggnationerna till höger, står klara. För annars kommer torget ändå att bli sönderkört i samband med nybyggnationen framöver. - Jag kan avslöja att kontakter är tagna och det finns intressenter som vill bygga husen. Så mycket kan jag säga idag.När vi passerar Hagebygatan säger Leif Lindberg så här:- Den har blivit smalare till 6,5 meter. Därmed har vi minskat hastigheten och ökat trafiksäkerheten samtidigt som vi har minskat trafikflödet på Hagebygatan, eftersom den inte har någon koppling till Söderleden längre. Angående hållplatsen vid Hageby Centrum kommenterar Leif Lindberg så här:- Den här hållplatsen är kronan på verket. Den i särklass mest påkostade hållplatsen vi har längs hela sträckan, med bland annat markvärme på området runt hållplatsen, för att öka attraktionen här vid centrat.Och på torsdag är det som sagt dags för officiella invigningen av Hagebysträckan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om