Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Klart för muddring

På fredag påbörjas muddringen av farleden in till Pampushamnen. Rännan blir 40 meter bredare, från nuvarande 60 till 100 meter. När arbetet är genomfört kan båtarna gå fullastade till och från till hamnen.

På de här två båtarna ska leran transporteras till Esterön.

På de här två båtarna ska leran transporteras till Esterön.

Foto: Kjellberg Anita

NORRKÖPING2010-04-29 03:00
Den smala passagen in till Pampushamnen och hamnbassängerna har gjort det svårt att styra fartygen, främst vid dålig sikt och under kraftig vind. Båtarna har därför inte kunnat gå fullastade på grund av gällande säkerhetsmarginaler. Detta har kostat transportnäringen både tid och pengar, konstaterar Ulf Arumskog, utvecklingsledare på Norrköpings kommun.Förutom breddning av Pampusrännan, så genomförs också en fördjupning, från dagens 12,5 meter till 14,9 meter. 260 miljoner kronor
Mudderverket Kategats har just anlänt till Norrköpings hamn och kommer att påbörja muddringen. Sammanlagt ska tre miljoner kubikmeter lera bort. Under juli månad påbörjas också sprängningarna, då 300 000 kubikmeter berg ska bort.Arbetet med att säkra farleden kostar 260 miljoner kronor. EU bidrar med tio procent av den kostnaden. Resterande utgifter delar Norrköpings kommun och Sjöfartsverket på.15-20 veckor
Entreprenör är van Oord från Holland, som har gjort liknande arbeten i samband med att Öresundsbron byggdes. Ansvarig för arbetet i Norrköping är Simon Zondervan. Han berättar att man har börjat med att kartlägga sjöbotten, innan själva muddringen med Kategats inleds på fredag, alternativt lördag. Han räknar med att muddringen med Kategats kommer att pågå under 15-20 veckor. Efter Kategats tar ett större mudderverk vid. Det blir i september och arbetet utförs då av Samson, som är ett av världens största mudderverk.Nära bostadsområde
35 personer kommer i det första skedet att arbeta med muddringen. 18 personer på mudderverket och 14 personer på de två medföljande pråmar, som ska transportera bort leran till Esterön.Simon Zondervan har aldrig arbetat i Sverige tidigare. Han tror att det speciella med muddringen i Norrköping, blir att man arbetar så nära bostadsområdet Lindö och därför måste ta olika hänsyn under arbetets gång.- Innan vintern börjar hoppas jag att arbetet är färdigt, säger Simon Zondervan.Buller
Enligt Eric Kevan, på Sjöfartsverket, är det svåraste momentet under muddringen, att veta var någonstans man gräver. Man vill inte heller störa trafiken i hamnen och i hamnbassängerna.- Visst kommer människor att känna av vibrationerna, i samband med sprängningarna, men jag tror att bullret rent allmänt blir ett större problem, säger Eric Kevan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om