På kommunens visionsbilder av Inre hamnen ligger det både segelfartyg och mindre båtar vid kajen. Men det har länge varit oklart om det skulle bli en öppningsbar bro eller ej. I samband med budgetbeslutet i oktober valde kommunfullmäktige att ta bort den tidigare skrivningen, att det ska byggas en "ej öppningsbar" gång- och cykelbro, och tillförde samtidigt fem miljoner till projektet.
– När vi gjorde förändringen i oktober så var det för att inte omöjliggöra en öppningsbar bro. Syftet med det är ju att skapa ännu mer liv i området Inre hamnen och kunna få in båtar längre in, säger Olle Vikmång (S), kommunalråd.
Han vet inte hur det gått med upphandlingen, men när Folkbladet pratar med Henrik Haugness, exploateringschef och beställare av Inre hamnen, får vi bekräftat att den öppningsbara bron blir av.
– Den är beställd och kommer byggas av NCC.
Det var inga problem att hålla er inom budgeten?
– Nej, budgeten är på 45 miljoner kronor och det är det vi har att förhålla oss till.
Bron beräknas vara klar till sommaren 2023.
– Då ska vi också ha en allmän park klar som ansluter till bron. Det blir en rolig grej för nästa sommar, att folk kan gå in i området lite grann, säger Henrik Haugness.
För projektet Inre hamnen är beslutet om att bron bli öppningsbar välkommet.
– Det var ju projektets önskan från början. Vi vill kunna ta in ta in fartyg, till exempel om vi får flottbesök, men även för att mindre båtar ska kunna lägga till, säger Fredrik Odin, produktionsledare för Inre Hamnen.
Han tycker att Norrköping borde göra mer för att utnyttja närheten till vatten i stan.
Hur viktigt är det att bron blir öppningsbar?
– Om man vill att Norrköping ska vara en levande stad vid vattnet och ha båttrafik i framtiden så är det ju nödvändigt, säger han.
Hur stora båtar som ska kunna ta sig in i hamnen är också beroende av vad som beslutas när det gäller Johannisborgsleden. Vägen ska bli en förlängning av Söderleden och en ny överfart över Motala ström ska byggas. Något beslut om den bron blir öppningsbar eller inte är inte taget.
– Den frågan ligger längre fram. Det handlar egentligen om hur stora båtar man ska kunna ta in och hur långt. Det är fortfarande så att du kommer kunna ta in båtar, men kanske inte de allra största, även om den inte är öppningsbar, säger Olle Vikmång.