Under 2008 tog Konsument Norrköping emot totalt 3 358 ärenden. Det är en minskning med 154 ärenden jämfört med 2007, enligt ett pressmeddelande.
2 593 av ärendena handlade om klagomål av olika slag. Det är 105 färre klagomål jämfört med året innan.
Boendefrågor hör till de klagomål som är flest. Det handlar om hantverkstjänster samt köp eller försäljning av bostaden.
Bilköp och bilreparationer kommer som nummer två på klagomålslistan.
Sedan kommer telefoni- och internettjänster. Här står mobiltelefontjänster för majoriteten av klagomålen.
Därefter följer klagomål som rör hem- och hushållsprodukter, möbler och textilier samt hushålls- och trädgårdsutrustning.
- Nedgången av klagomål var jämn under hela året och inom samtliga kategorier. Höstens finanskris har inte nämnvärt påverkat siffrorna. Att klagomålen minskar beror delvis på vår mångåriga satsning på förebyggande verksamhet som nu börjar ge resultat, säger Pekka Lehtinen, konsumentvägledare vid Konsument Norrköping,i en kommentar.
Ett av årets stora konsumentproblem har varit den allt mer aggressiva telefonförsäljningen samt säljare på gator och torg. Konsumenter har lurats till dåliga avtal mot deras vilja och vetskap med hjälp av löften om gratistelefoner och mycket annat. Säljarna har sedan knappt gått att nå om konsumenten ångrat sitt köp.
Tack vare att ärendemängden har minskat har det getts möjlighet till att ingå avtal om sådan rådgivning med andra kommuner. Sedan hösten 2008 köper Åtvidabergs kommun konsumentrådgivning från Konsument Norrköping.