Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kimstadolyckan i rätten

I dag, tisdag, startade rättegången med anledning av den svåra tågolyckan i Kimstad i september 2010, där en ung kvinna omkom och ytterligare 18 personer skadades.

Dödsolycka. Det var den 12 september som tågolyckan inträffade i Kimstad på södra stambanan mellan Norrköping och Linköping.

Dödsolycka. Det var den 12 september som tågolyckan inträffade i Kimstad på södra stambanan mellan Norrköping och Linköping.

Foto: Peter Jigerström

norrköping2016-05-31 20:51

Nästan sex år efter den stora olyckan möttes igår parterna i rätten, där Sveriges största privata järnvägsentreprenör Strukton Rail AB står anklagad för arbetsmiljöbrott innefattande vållande till annans död och vållande till kroppsskada. Målsägandena är den avlidna kvinnas dödsbo samt nio andra allvarligt skadade bland annat en SJ-anställd som fick flera bäcken- och revbensfrakturer, föraren av traktorgrävaren och flera av de andra drabbade på tåget.

Det är Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål som har stämt Strukton Rail, företaget som utförde reparationsarbete åt Trafikverket på platsen, på 2,5 ­miljoner kronor i företagsbot. Åklagaren hävdar att företaget varit oaktsamt och brustit på flera punkter, bland annat vad gäller undersökning och riskbedömning av arbetet vid platsen, men också att se till att korrekt skydd fanns för det intilliggande spåret.

I åtalet står bland annat: ”Bolaget har inte gjort vad som skäligen kunnat krävas för att förebygga brottsligheten. Brottet har begåtts av person i ledande ställning grundad på befogenhet att företräda näringsidkaren eller att fatta beslut på dess vägnar eller en person som annars haft ett särskilt ansvar för tillsyn eller kontroll i verksamheten.”

Olyckan inträffade när ett förbipasserande X 2000-tåg – med en hastighet på 130 kilometer i timmen – slog i skopan på en traktorgrävare som utförde banarbeten på spåret bredvid. Front­skopan slet upp ett hål längs sidan på loket och kraften fick traktorn att rotera varvid den bakre grävskopan slog med full kraft in i tåget, gång på gång, och rev upp hål i tågets utsida.

En 24-årig kvinna från Örebro skadades så svårt att hon avled och ytterligare 18 personer skadades.

Strukton Rail AB bestrider boten och menar att även Trafikverket var ansvarig för olyckan.

Kimstadolyckan

Kimstadolyckan inträffade klockan 19.39 den 12 september 2010 när ett X 2000-tåg kolliderade med ett arbetsfordon i samband med ett banarbete utanför Kimstad. En passagerare på tåget omkom i olyckan och nitton skadades, varav elva bedömdes ha endast lindriga skador.

Sedan olyckan inträffade har Trafikverket gett ut en ny version av regler för arbetsmiljö och säkerhet vid arbeten i spårområde. Där ställs tydliga krav på en riskbedömning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om