Nästan sex år efter den stora olyckan möttes igår parterna i rätten, där Sveriges största privata järnvägsentreprenör Strukton Rail AB står anklagad för arbetsmiljöbrott innefattande vållande till annans död och vållande till kroppsskada. Målsägandena är den avlidna kvinnas dödsbo samt nio andra allvarligt skadade bland annat en SJ-anställd som fick flera bäcken- och revbensfrakturer, föraren av traktorgrävaren och flera av de andra drabbade på tåget.
Det är Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål som har stämt Strukton Rail, företaget som utförde reparationsarbete åt Trafikverket på platsen, på 2,5 miljoner kronor i företagsbot. Åklagaren hävdar att företaget varit oaktsamt och brustit på flera punkter, bland annat vad gäller undersökning och riskbedömning av arbetet vid platsen, men också att se till att korrekt skydd fanns för det intilliggande spåret.
I åtalet står bland annat: ”Bolaget har inte gjort vad som skäligen kunnat krävas för att förebygga brottsligheten. Brottet har begåtts av person i ledande ställning grundad på befogenhet att företräda näringsidkaren eller att fatta beslut på dess vägnar eller en person som annars haft ett särskilt ansvar för tillsyn eller kontroll i verksamheten.”
Olyckan inträffade när ett förbipasserande X 2000-tåg – med en hastighet på 130 kilometer i timmen – slog i skopan på en traktorgrävare som utförde banarbeten på spåret bredvid. Frontskopan slet upp ett hål längs sidan på loket och kraften fick traktorn att rotera varvid den bakre grävskopan slog med full kraft in i tåget, gång på gång, och rev upp hål i tågets utsida.
En 24-årig kvinna från Örebro skadades så svårt att hon avled och ytterligare 18 personer skadades.
Strukton Rail AB bestrider boten och menar att även Trafikverket var ansvarig för olyckan.