Zeki Hanouch och hans bröder Zabri och Elias tog över Hageby Grillen 1984. Därmed är det den pizzeria i Norrköping som har haft samma ägare längst tid. Det tror i varje fall Zeki Hanouch. Men redan innan bröderna kom till Hageby drev de ett snabbmatsställe på Haga.
– Och där, någon gång i början av 1980-talet, började vi göra kebabpizza. Vi i personalen gillade den. Men det var inte så populärt bland kunderna i början. De tyckte mest att det var konstigt, säger han.
Kan det vara så att ni var först?
– Det vet jag inte. Vi tog vår kultur med oss och då ingår kebab. Det var så det började, skulle jag säga.
Enligt Zeki Hanouch tog det kanske tio år innan kebabpizzan fick riktigt fäste bland kunderna. Och det tog också ett tag innan vitlökssåsen riktigt uppskattades.
– Folk var rädda att de skulle lukta vitlök. Men numera vill barnen också ha den vita såsen. Det är inte längre konstigt. Folk vänjer sig och vet vad de vill ha, säger han.
Enligt ett företag som gör kebab för hemmabruk har kebabpizzan sitt ursprung i Sverige, just någon gång i början av 1980-talet. Den har gått från att vara en kuriositet till att tillsammans med Vesuvio bli svenskarnas favoritpizza. I dag är var femte pizza som säljs en kebabpizza.
– Jag tror att undersökningar har visat att den har toppat försäljningen i Sverige i 16 år i rad. För oss är det den absolut mest sålda sorten av pizza, säger Zeki Hanouch.
För Zeki Hanouch och hans bröder är det viktigaste förstås råvarorna när en bra pizza ska göras. Och en kebabpizza är inget undantag. Han har ett tips till den som ska köpa en kebabpizza för att kolla kvalitén.
– Om det är bra fart på omsättningen får du bra kebab. Annars blir kebabköttet torrt och ganska smaklöst. Kolla in om det är mycket folk som handlar på stället. Då vet du att kebabköttet är bra, säger han.
Zeki Hanouch tror att kebabpizzan kommer fortsätta att vara ohotad etta bland kunderna. Men han gillar samtidigt att hitta på något nytt hela tiden. Och han tävlar också både i SM och internationellt med sina pizzor.
– Jag tror på att hitta på nya saker hela tiden. Kunderna vill ha det. Allt handlar om fantasi och om att testa om det funkar. Ett exempel. Pommes på pizza var många tveksamma till. Men nu vill många ha det, säger han.