Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Katastrof - på låtsas

Människor skrek på hjälp inifrån spårvagnarna och bussen som under tisdagen krockade mitt i stan.En cyklist hade avlidit efter att ha hamnat under bussen som välte i en kraftiga kollisionen.Det var utgångsläget i samband med en stor katastrofövning i centrala Norrköping.

Många var imponerade av sårmarkörernas insats vid räddningsövningen. "Det mesta fungerade mycket bra", sa övningschefen Anders Beckman, på kommunen.

Många var imponerade av sårmarkörernas insats vid räddningsövningen. "Det mesta fungerade mycket bra", sa övningschefen Anders Beckman, på kommunen.

Foto: Forsby Jan

NORRKÖPING2011-09-28 03:00

En skenande spårvagn körde rakt in i en buss i korsningen Drottninggatan/Trädgårdsgatan strax innan klockan halvelva på tisdagsförmiddagen. Vid den kraftiga kollisionen välte bussen. Strax därpå kom ytterligare en spårvagn och körde in i bussen från andra hållet. Det är den katastrofscenen möts man av strax efter klockan tio på förmiddagen.

- Inte helt orealistiskt, konstaterar Lars Ericsson, säkerhetsdirektör på Veolia transdev i Stockholm, i övningens startskede.

225 personer är involverade i räddningsövningen från räddningstjänst, landsting, polis, kommun och deras samarbetspartner.

Dessutom är ett 60-tal personer, bland andra sjuksköterskestuderande från Norrköping och Linköping, med som sårmarkörer.

Verklig händelse
Storövningen är hämtade från en verklig händelse - spårvagnsolyckan som inträffade i Göteborg 1994, där 13 personer omkom.

Även en skåpbil som var inblandad i de stora iscensatta krocken välte och började att brinna. Det var många problem som skulle lösas. En av de svårigheter som försvårade räddningsarbetet var de nedrivna högspänningsledningarna.

Veolias trafikledning var först på plats spärrade av olycksplatsen. Därefter kom polis och sedan räddningstjänsten.

- Men var är ambulansen, undrar flera personer.

Enligt Rickard Lundin, på landstingets Katastrofmedicinskt centrum, som ingick i övningsledningen var ambulansen och den medicinska sjuksköterskan på plats i ett tidigt skede.

- Men av säkerhetsskäl parkerade de ambulansen en bit upp på Drottninggatan.

Det dröjde dock innan någon tog hand om människorna, som befarades vara allvarligt skadade inne i spårvagnarna och bussen.

Vid en presskonferens efter cirka 45 minuter berättar de ansvariga på räddningstjänsten och polisen att ett 20-tal människor är skadade. Att räddningsarbetet tog tid beror, enligt räddningstjänsten, på att man var tvungen att bryta strömmen för att vara på den säkra sidan.

- Vi kan inte bara gå rakt in i spårvagnarna och bussen och rädda människorna. Det skulle innebära stora risker, säger Mikael Strömberg, övningsledare och i vanliga fall insatsledare på räddningstjänsten.

Cyklisten under bilen då?
- Tur att det här inte är på riktigt, säger några förbipasserande.

De syftade bland annat på den cyklist (en docka) som hamnat under bussen.

- Den ansvariga sjuksköterskan valde bort cyklisten, eftersom han redan var död, förklarar Rickard Lundin, på landstinget.

Övningsledare Anders Beckman, på tekniska kontoret, är nöjd med räddningsövningen på eftermiddagen.

- Det är väldigt värdefullt att få öva det här, i samverkan med alla inblandade, säger Anders Beckman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om