Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Karin Norrköpings bästa spårvagnsförare

NORRKÖPING
Karin Rosander är bäst i Norrköping på att köra spårvagn. Hon är åtminstone trevligast, vänligast och snällast.
Igår fick hon medalj, blommor, diplom och en tusenlapp som bevis.
Det blev hon väldigt glad för.

Karin Rosander är Norrköpings bästa spårvagnsförare. I går fick hon medalj, blommor, och diplom.
FOTO: JANNE FORSBY

Karin Rosander är Norrköpings bästa spårvagnsförare. I går fick hon medalj, blommor, och diplom. FOTO: JANNE FORSBY

Foto:

Norrköping2002-04-09 00:00
Hon är också en av dem som sett till att förra året blev ett rekordår i antal spårvagnsolyckor. Så få olyckor har det aldrig varit något år, åtminstone inte under de senaste decennierna.
Det var Norrköpings kommun som för första gången utsåg "SpÅrets Förare" (Jodå, det ska vara ett vitsigt stort Å).
Inga-Lill Pettersson, ordförande i tekniska nämnden, förklarade varför:
- Vi vill uppmuntra en förare som har ett vänligt sätt, är serviceinriktad, proffsig, som har låga olyckstal, som är trevlig och tillmötesgående, som framför konstruktiv kritik....
Denna juvel heter alltså Karin Rosander.

<b>Ny tradition</b>
- Meningen är att det här ska bli en årlig tradition, säger Inga-Lill Pettersson.
Tillsammans med gatuchefen Lars Hågbrandt, driftchefen Peter Zinderland, och spårvägsinspektör Alexander Johansson, Busslink har hon valt ut SpÅrets Förare. De försäkrar att de också är spårvagnsresenärer så de vet vad de pratar om.
- Ett jättebra val, tycker också Marie Leonardsson i Kommunals sektion 23. Tillika förarkollega med Karin Rosander.
- Roligt med något positivt. Annars så är det så mycket kritik. Fast det är väl den man kommer ihåg.
Som facklig representant tycker hon det är ett bra initiativ från kommunen att uppmuntra personalen med en belöning av det här slaget.

<b>Första gången?</b>
Det lär förresten vara första gången något sådant sker i Norrköping, frånsett S:t Olofs-medaljen för lång och trogen tjänst.
Hågbrandt och Pettersson utesluter inte att det blir fler personalbelöningar.
90 personer kör spårvagnar och bussar i Norrköping. Det är numera samma personer som kör både/och. Har man inte körkort för buss så får man heller inte köra spårvagn.
Karin Rosander har varit anställd sedan 1980.
Det här med att vara vänlig och serviceinriktad är inget hon säger sig fundera över. Hon bara är sån.
- Egentligen är det nog roligare att köra buss, avslöjar hon.
- Fast på vintern är det bättre med spårvagn, man slipper halkan.
Spårvagnarna är mest utsatta på hösten när löven lägger sig på rälsen.
- Norrköpings kommun jobbar föredömligt med trafiksäkerheten, tycker Alexander Johansson, Busslink. Man har byggt bort väldigt mycket olycksfällor och är väldigt lyhörda för synpunkter på säkerheten.
Varje spårvagnsolycka utreds noga, det är lag på sånt.
- Vi har kollat bakåt i tiden och inte hittat något år, i varje fall inte senare än 40-talet, med färre spårvagnsolyckor än 2001, säger Alexander Johansson.
Delvis är det alltså Karin Rosanders förtjänst.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!