Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kardonbanan – ett lyft för hamnen

Den här veckan kopplas Kardonbanan in. Den nya godsjärnvägen kommer få stor betydelse för transporterna till och från Norrköpings hamn. Det menar Ola Hjärtström, marknadschef, Norrköpings hamn.

Den här veckan kopplas Kardonbanan in. Den nya godsjärnvägen förväntas få stor betydelse för transporterna till och från Norrköpings hamn.

Den här veckan kopplas Kardonbanan in. Den nya godsjärnvägen förväntas få stor betydelse för transporterna till och från Norrköpings hamn.

Foto: Thomas Möller

Norrköping2020-10-27 20:00

Kardonbanan är en ny, sju kilometer lång elektrifierad godsjärnväg som ansluter till Södra stambanan vid Åby och leder hela vägen in till Norrköpings hamn.

För att göra plats för Ostlänkens spår genom Norrköping behöver den nuvarande godstrafiken via tåg ledas om.

Arbetet med Kardonbanan har pågått i tre år och går nu in i sitt slutskede. Den här veckan kopplas den nya järnvägen in och i februari nästa år beräknas den vara färdig för trafik.

– Det här gör att vi får bättre och miljövänligare transporter till vår hamn och därmed stärker hamnens konkurrenskraft. Dessutom ingår det i hela Ostlänken-projektet och det här är den första biten som blir klar, på så sätt är det en milstolpe, säger Lars Stjernkvist (S), kommunstyrelsens ordförande.

Den nya godsjärnvägen förväntas få stor betydelse för Norrköping som logistikstad och bli en viktig nod för transporterna till och från Norrköpings hamn.

– Vi har ett industrispår till hamnen redan i dag som används flitigt, men de godstågen körs med diesellok. Nu elektrifieras industrispåret vilket ger en ökad konkurrenskraft för våra kunder samtidigt som det är en viktig hållbarhetsåtgärd. Vi har ett starkt upptagningsområde här med mycket godsflöden och det finns ett stort intresse på marknaden när det här järnvägsbenet nu blir ännu vassare, säger Ola Hjärtström.

En av fördelarna är att fartyg som nu kommer till hamnen kommer att kunna lasta godset direkt på tåg, istället för att det lagras på land för att sedan tas vidare med lastbil.

– En stor ambition i Sverige i dag är att flytta mer av de långväga transporterna mot järnväg och sjöfart. Därför är det jättekul att kopplingen mellan järnväg och sjöfart förstärks här. Vi är en av landets största containerhamnar och vi har stora förhoppningar om att järnvägen ska kunna ta en ökad del av godset som kommer in och att antalet onödiga lastbilstransporter blir färre.

Förutom bygget av Kardonbanan planeras det även för en ny godsbangård på Malmölandet. Dessutom pågår just nu en stor utbyggnad av Norrköpings hamn. Flera pusselbitar som tillsammans bäddar för att hamnen kan utöka sin kapacitet.

– Det här kommer att stärka Norrköping som hållbar logistikstad och göra att vi står rustade för att ta större andelar av det svenska godset. Det stärker näringslivet i vår region, säger Hjärtström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!