Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kardonbanan ett fall för EU

Kanske kan Kardonbanan, ständigt skjuten på framtiden, nu få lite draghjälp - och då från EU. I varje fall beslöt regeringen i går att ansöka om EU-medel som delfinansiering.

NORRKÖPING2009-05-14 03:00
Kardonbanan ska, via Holmens Bruks Bravikenspår och över Kardonbron, förbinda stambanan med Pampushamnen. Den är en av grundpelarna i det så kallade Norrköpingspaketet. Hamndirektör Bengt-Erik Bengtsson har om och om igen pekat på nödvändigheten av att Kardonbanan kommer till stånd.Riskabelt
- Utan Kardonbanan är det rentav risk för negativ tillväxt i hamnen. Ska vi kunna hävda oss i framtiden måste vi kunna påvisa, att vi har tillväxt i bolaget, har han bland annat sagt i Folkbladet.Själva kombiterminalen är också i stort sett klar, vad som saknas är "bara" fyra järnvägsspår från Kardonbanan.Frågan är nu, om EU ska kunna hjälpa Banverket och Norrköpings kommun med finansieringen av den här järnvägen.- Vi ser det som en stor framgång att satsningen på Kardonbanan nu går in i ett konkret skede, säger landshövding Björn Eriksson. - Resonemangen mellan länsstyrelsen och departementen har krönts med framgång. Vi går nu från att diskutera om Kardonbanan ska genomföras till att prata om hur det ska ske. Ett krux är, att Kardonbanan idag inte finns med inom Banverkets planeringsramar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om