Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kan stå för hela kalaset

Utbyggnad av spårvägen till Hageby och Ringdansen eller inte? Kommunledningen tillsätter nu en utredning för att undersöka om det går att genomföra projektet utan det statsbidrag som projektet är berättigat till. Utredningen ska vara klar i april. - Utan bidrag måste vi ta ny ställning till om det ska göras eller inte, förklarar kommunalrådet Stefan Arrelid (mp).

Malmö nästa! En av Norrköpings fem nyaste spårvagnar, transporteras till Malmö nästa vecka. Men det är bara en tillfällig förflyttning. Foto: Robert Svensson

Malmö nästa! En av Norrköpings fem nyaste spårvagnar, transporteras till Malmö nästa vecka. Men det är bara en tillfällig förflyttning. Foto: Robert Svensson

Foto: Svensson Robert

NORRKÖPING2008-01-31 03:00
I en satsning på miljön ska bussarna tas ur trafik och spårvägen byggas ut till Hageby och Ringdansen. Så är det i alla fall tänkt. År 2003 gjordes en samhällsekonomisk analys som visade positiva siffror och 2004 kom beskedet att utbyggnaden var statsbidragsberättigad.Det talas om det lönsammaste spårvägsprojektet som tagits fram i Sverige.Men några pengar har inte synts till. Än har inget beslut tagits om det blir något statsbidrag och i så fall när detta skulle betalas ut.- Vi är vid ändhållplatsen, vi kan inte påbörja något förrän vi vet om vi får bidraget, förklarade kommunalrådet Stefan Arrelid (mp) vid en presskonferensi går. Nu startar kommunledningen alltså en utredning som bland annat ska svara på frågorna om projektet går att genomföra även utan statsbidrag och vad som skulle bli konsekvenserna för Hageby och Ringdansen om utbyggnaden uteblir.- Vad blir konsekvenserna för stadsutvecklingen utan spårvagnen? Det är till exempel en fråga som inte finns med i utredningen från 2003. Det här är en ny vinkel med kommunalekonomiskt fokus.Besked i september
Beskedet om det blir något bidrag eller inte drar ut på tiden. Projektet väntas kosta omkring 100 miljoner och hälften av den summan ska finansieras av statsbidrag.- Tanken var att det hela skulle påbörjas 2007, men vi har ännu inte fått besked om vi får pengar, nu hoppas vi att det kommer besked i september.- Vi ska göra en ekonomisk översyn, vad är skillnaden med och utan statsbidrag? Får vi bara ett klart besked om att vi får pengar exempelvis 2011 eller 2019 kan vi förskottera och börja bygga, förklarar Maud Ohlén (s) från kollektivtrafiknämnden.Tänk på miljön
I förlängningen handlar projektet om mycket mer än bara en utbyggnad av spårvägen. I längden är det miljön som är vinnaren.- Vi kallar det här för en framtidskoalition och siktar på det gröna folkhemmet där kollektivtrafik, cykel och gång är prioriterat. Vi måste tänka på klimatet. konstaterar stadsplaneringsnämndens Cecilia Ambjörn (v).Den kommunalekonomiska utredningen ska vara klar i april.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om