Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kan inte garantera fler passagerare

De lokala företagen kan inte garantera något visst antal passagerare till flygplatsen. Det är inte så det går till. - Det finns ingen kryssruta för den ena eller andra flygplatsen, säger Mats Rosander, pressansvarig på Siemens i Finspång.

NORRKÖPING2013-03-07 09:14

I måndagens Folkbladet konstaterades, att det nu hänger på det lokala näringslivet, om flyglinjen till Köpenhamn ska kunna återuppstå. Det är därifrån, som passagerarna ska komma.

När NextJet i slutet av januari lade ner Köpenhamnslinjen gick två turer dagligen dit. Men Cimber Air, i konkurs i maj i fjol, hade tre.

Siemens har i varje fall tidigare svarat för ungefär hälften av passagerarna. Rosander bestrider dock, att företaget skulle ha prioriterat ner Norrköpings flygplats efter NextJets övertagande.

Folkbladet: - Men beläggningen på Köpenhamnsflighten blev väldigt låg, bara kring 30 procent.

- För vår del kan det bero på, vad vi haft för projekt. Vi hade kanske ett annat resemönster tidigare.

- Vi skickar passagerarna dit det finns flyglinjer, och det är då helheten man tittar på. Tidsåtgången och kostnaden styr. Det finns ingen kryssruta för den ena eller andra flygplatsen.

- Vi har att välja mellan Linköping, Norrköping, Nyköping, Arlanda. Fungerar det bäst med Linköping via Amsterdam, så tar vi det. Är det bäst med Norrköping över Helsingfors, så tar vi det. Det där reglerar sig självt.

Linjen till Köpenhamn kanske fungerade bättre förr?

- Vi kan inte säga att Norrköping skulle varit bra då men sämre nu. Vad vi kan säga är att linjerna har ändrats. Och ändrar man i tidtabellen, då kanske det stämmer sämre med fortsättningsflyget från Köpenhamn.

- Förut fanns ju dessutom en förbindelse till München. Den var väldigt populär från vår sida, eftersom vi är ett tyskt företag.

Norrköping/Linköping har tillsammans tagit hand om majoriteten av Siemens resenärer. Linköping har nu förstås tagit över en del från Norrköping.

En annan betydande flyganvändare är Alstom, med cirka 200 anställda på sitt kontor i Norrköping.

- När det var Cimber Air flög vi rätt så frekvent från Norrköping, säger inköpsansvarige Christoffer Eek.

Blev tidtabellerna sämre, när NextJet tog över?

- Ja, det är nog känslan att det blev. Men generellt har vi också minskat vårt resande. Videokonferenser har fått ta över en del. Men visst, får vi ett nytt stort projekt kan vi behöva resa mer igen.

- Vi reser en del via Linköping nu, mer än via Norrköping. Men jag tror att Arlanda tar flest, även om jag inte har några siffror.

Inget av företagen kan alltså utlova något visst antal passagerare på en återupptagen linje Norrköping-Köpenhamn.

- Men vi har regelbundna möten med NextJet. Och jag tycker de gör helt rätt, som vänder sig direkt till kunden, säger Mats Rosander på Siemens.

Enligt flygplatsens marknadschef Jörgen Nilsson är Siemens den i särklass största enskilda företagskunden på Norrköping flygplats. Sedan följer, men på betydligt lägre och då ungefärligen samma nivåer, några större företag samt även en del statliga verk, som till exempel SMHI.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om