Kan du tänka dig Ljuragatan med spårvagn, enkelriktade körbanor och nya bostadhus?
Tänk er Ljuragatan som ett slags boulevard, med spårvagnen i mitten på egen banvall och med enkelriktade körbanor på vardera sidan. Och på andra sidan om gatan, där som i dag är ett flackt grönområde, nya bostadshus hela vägen. Så kan framtiden mycket väl bli.
Spårväg i Ljuragatan, bostäder över en del av Ljurafältet - det är en framtid som avtecknar sig i det program, som nu är under bearbetning inom Norrköpings kommun. FOTO: SUSANNE LUNDBÄCK
Foto:
Program, det är ett viktigt steg på vägen mot den nya detaljplan för området som krävs, om något ska kunna hända. Det här programmet baseras på förslag från två arkitektfirmor, som i våras fick parallella uppdrag lämna förslag till lämplig bebyggelse och trafikföring inom området. De båda firmorna är WSP Arkitektur i Stockholm och White AB i Göteborg.
Spårvägen
Den framtida bebyggelsen måste sättas i relation till utbyggnaden av spårväg till Ringdansen. Där har kommunstyrelsen fastslagit, att sträckningen ska gå via befintliga spåren längs Trozelligatan (dagens 2:an), sedan till vänster på nya spår längs Albrektsvägen och så till höger över Ljurafältet.
Med spårväg på egen banvall i mitten av den breddade gatan, bilvägar på vardera sidan och så rader av träd kan Ljuragatan då få en boulevardliknande karaktär. Man är enig om fördelarna med att lägga spårvägen ute i själva gatan. Drar man spåren genom parken blir det däremot störningar i miljön där, och även säkerhetsproblem som kan bli svåra att hantera.
Man tänker sig två hållplatser längs gatan, och med det kommer Ljuragatan att bli ett viktigt kommunikationsstråk. Jämfört med nu kommer högsta hastigheten på gatan att behöva sänkas.
I bebyggelsen tänker man sig i programmet högre hus närmast gatan, och lägre byggnader längre in. Mot Ljuragatan stadsmässiga fasader, åt andra hållet gårdsutrymmen som ska samspela med de rester av parkmark som här ska sparas. För det ska också fortsättningsvis finnas ett sammanhängande grönt stråk här - från Vasaparken, via Ljurafältet och ut till Hageby och Vrinneviskogen.
Fyra etapper
Man tänker sig att bostäderna här ska byggas etappvis. Det har diskuterats om fyra etapper, som då skulle samordnas med att lika många bostadsrättsföreningar bildas.
Idag ligger Ljurafältet där som i stort sett oanvänd mark, frånsett Barnens skog och kanske något till. Avsaknaden av bebyggelse på Ljuragatans ena sida bidrar till detta intryck.
Det här är mark som länge hållits i reserv. Under många års tid, som t ex på detaljplaner från 1948 och 1950, var området till stor del markerat som reservat för ny väg till Söderköping. Sedan E22 byggts försvann dock det behovet.
Efter det har området främst betraktats som parkmark. Ett förslag till detaljplan med syfte att bestämma området för parkändamål togs fram 1992 men blev aldrig antagen; det hela stannade på pappret.
Förr i tiden var detta landsbygd strax utanför Norrköpings stad, in på 1900-talet hörande till S:t Johannis socken - för vilken också kyrkan byggdes. Långt in på 1900-talet odlades det tobak på dessa marker.
Äldreboende
Enligt de utredningar som gjorts ska det kunna bli omkring 250 lägenheter inom området. Därtill har Svenska kyrkan vissa planer på att uppföra ett äldreboende i anslutning till sitt församlingshus.
När det sedan gäller att bygga är det HSB och Riksbyggen som är intressenter. De har också uttryckt sitt intresse att få med äldrebostäder inom ramarna för projektet.