Kämpar gemensamt för Norrköpingstullen

NORRKÖPING
Nu mobiliserar näringslivet, tullfacket, landshövdingen och de lokala politikerna för att möta det nerläggningshot som vilar över tullkammaren i Norrköping. Företagen mister viktig service vid import och export, möjligheten att göra Norrköping till ett transportcentrum minskar och smugglingen kommer att öka, menar de.

- Det är ett allvarligt bakslag för möjligheterna att utveckla Norrköping som ett logistikcentrum, säger Staffan Eklind, VD för Transportcentrum i Norrköping. Oppositionsrådet Jörgen Rundgren (m) tänker också agera för att få ha tullkammaren kvar.
FOTO: JANNE FORSBY

- Det är ett allvarligt bakslag för möjligheterna att utveckla Norrköping som ett logistikcentrum, säger Staffan Eklind, VD för Transportcentrum i Norrköping. Oppositionsrådet Jörgen Rundgren (m) tänker också agera för att få ha tullkammaren kvar. FOTO: JANNE FORSBY

Foto:

Norrköping2003-09-17 06:00
Igår hade tullen öppet hus i Norrköping med landshövdingen, näringslivet och politiker för att diskutera hur man ska agera.
Tullverket ska spara 82 miljoner och enligt vad som läckt ut om det förslag som blir offentligt på tisdag nästa vecka ska tullexpeditionen - gränskontroll, och service med bl a klarering av gods åt företagare - i Norrköping bort. 33 anställda berörs.
- Förödande. Det får stora konsekvenser. Smugglingen kommer att öka.
- Det blir helt fritt fram, säger Lars-Åke Johansson, gruppchef för gränskontrollstyrkan som idag bevakar kusten från Norrköping till Oskarshamn samt flygplatserna i Norrköping, Linköping och Jönköping.

<b>Sextio mil bort</b>
Om rörliga grupper från Stockholm istället ska täcka kusten ner till Karlshamn, en sträcka på 60 mil, hur går det då med snabbheten vid tips, med lokalkännedomen, och med kampen mot smuggling av narkotika, dopingmedel, vapen, cigaretter och sprit i landets fjärde storstadsregion som redan i dag har stora narkotikaproblem i Norrköping och Motala, undrar tullpersonalen.
Johnny Wickius, ordförande i fackföreningen Tull-Kust i Norrköping, menar också att det finns risk för att företag lämnar regionen om tullens service försvinner. Kontakten ska då istället ske via tullexpeditioner i Jönköping eller Stockholm eller via IT.

<b>"Allvarligt bakslag"</b>
Läggs tullen i Norrköping ner innebär det byråkratiska hinder och högre transportkostnader för kunderna, eftersom vissa godstransporter måste inspekteras av tullen innan export, säger Pär Blohm vid transportföretaget Unér Shipping AB.
-Vi är en stor region som servas av den här tullkammaren. Det är inte bara en Norrköpingsproblematik, säger Lars Erichs, VD för Östsvenska Handelskammaren.
- Det här är en viktig regionfråga, säger Staffan Eklind, VD för Transportcentrum. Det är ett allvarligt bakslag för möjligheterna att utveckla Norrköping som ett logistikcentrum.

<b>"Slår mot Norrköping"</b>
Landshövding Björn Eriksson ser allvarligt på att flera myndigheter drar ner på sin verksamhet i regionen och menar att det skadar utvecklingsmöjligheterna med Norrköping som transportknutpunkt.
- Flera olika beslut som staten fattar slår mot Norrköping. Vi satsar på ett transportcentrum i Norrköping.
- Då får man inte dra undan det mest fundamentala, säger s-ombudsmannen Nils Vikmång.
- Handeln över Östersjön ökar. När det gäller säkerhet och smuggling tror jag inte att vi kan förlita oss på de baltiska staterna ännu. Vi behöver ha en säkerhetsmarginal, säger oppositionsrådet Jörgen Rundgren (m).
Handelskammaren förbereder ett uttalande, landshövdingen tar med sig frågan till riksdagens ledamöter och de lokala politikerna lovar att agera. Chansen att påverka finns under hösten. Den 1 juli nästa år ska tullens omorganisation vara klar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om