Folkbladet har tidigare berättat om de tillbud och olyckor som inträffade på arbetsplatser runt om i Norrköping under 2023. Norrköpings kommun toppade när det gällde anmälningar till Arbetsmiljöverket om tillbud och olyckor. Men högt upp kom också Espresso House. Under året kom det in fyra anmälningar i Norrköping om tillbud och det handlade nästan uteslutande om hot.
På kedjans anläggningar runt om i Sverige kom det in ytterligare 13 anmälningar och även när det gäller dessa handlar majoriteten om hotfulla situationer. Anmälningarna går under rubriker som "hot", "rån" och "psykisk chock".
Det går också att se om man kollar in rubriker från 2023 att anställda på kedjan hamnar i obehaglig situationer. "Man hotade med kniv inne på kafé", skrev Sydsvenskan 1 juni. Den 24 februari var rubriken i Upsala Nya Tidning "Centrala Uppsala utrymdes efter bombhot". Hotet var riktat mot Espresso House.
Även Norrköping fick sin slev av rubriker. 12 maj hade Norrköpings Tidningar rubriken "Kaffekedjan fick stänga efter vandaliseringen". Händelsen inträffade vid Espresso House vid Resecentrum i Norrköping. Ett bråk urartade och en kvinna hade slagit sönder utrustningen i lokalerna. Det ärendet blev ett polisärende.
Maria Anderberg är HR-chef på Espresso House. Hon svarar bara generellt på frågor och via mejl om hur bolaget ser på säkerheten för sina medarbetare och om hur medvetna man är om riskerna. Espresso House ligger ofta på ställen med stor genomströmning av folk.
– På Espresso House är medarbetarnas säkerhet och välmående vår högsta prioritet och något som vi jobbar med kontinuerligt. Detta sker bland annat genom utbildning och genom att utveckla rutiner och processer för att både medarbetare och gäster ska vara trygga.
Gör ni riskbedömningar utifrån platsen som ni har era lokaler?
– När vi genomför riskbedömningar görs det alltid utifrån de förutsättningar kaféet har, vilken då inkluderar placeringen av kaféet.
Vilka möjligheter har era medarbetare att få hjälp efter en hotfull situation?
– Vi har ett utarbetat arbetssätt för hur vi går till väga i samband hotfulla situationer. Varje hotfull situation är unik. Därför läggs stöd och support upp efter det individuella behovet. Exempel på hjälp som vi erbjuder är samtalsstöd, kontakt med HR och företagshälsovård.