I lördags på Socialdemokraternas årsmöte tog de ett beslut om en plötslig vändning i frågan om vägföreningarna. Från att det inte varit aktuellt med ett övertagande av vägföreningarnas ansvar för vägar och grönytor vill de nu se en utredning av saken och om det är möjligt att jobba för ett övertagande av dem. Karin Jonsson har jobbat hårt och länge med frågan om vägföreningarna, både om bidragfördelning och ansvarsfördelning. Hon uttrycker en viss besvikelse över Socialdemokraternas svängning.
– Det är klart att alla partier har rätt att tycka vad de vill. Men det hade varit bra om man först hade diskuterat det här inom Kvartetten. Vi har jobbat med den här frågan länge, så det hade varit bra om de kommit med det här tidigare, säger Karin Jonsson.
Ser du det som valfläsk från deras sida?
– Det kan det bli om det inte blir verkstad av det, och det är det jag är rädd för. Vi har utrett den här frågan ett antal gånger och det är jättekrångligt. Ska man gå ut med en sådan här grej så måste det genomföras är min uppfattning. Då måste man tillsätta resurser, och vad kan vi få fram för personal som kan jobba med sådana här frågor?
– Vi vet ju vad det här handlar om. Att utreda det här och sen säga nej, då blir det ju valfläsk.
Karin Jonsson säger att Centerpartiet egentligen inte är emot ett övertagande av vägföreningarna utan att skälet till att det blev nej vid förra beslutet var att det skulle bli för dyrt. Det är därför inte omöjligt att de också väljer att ändra ståndpunkt i frågan.
– Är det nu så att det finns en stor majoritet för det här så kommer vi att hänga på. Huvudsaken för oss är att man ändå tänker lika i hela kommunen. Det kan inte vara så att man får komma in gratis i ett kommunalt huvudmannaskap, utan då måste man betala för det. Annars blir det helt orimligt för de som bor på landet och har enskilt huvudmannaskap.
– Folk säger i Åby att varför ska vi betala vägavgift för när vi betalar skatt, men det är likadant för oss som bor på landet. Det kommer vi att bevaka från vårat håll. Ska kommunen ta över vägföreningsområden så måste det kosta en slant, annars blir det otroligt orättvist mot de som inte har den fördelen. Det har inte riktigt kommit fram i debatten.