Jönsbergska idrottsskolan i Norrköping är en av kommunens friskolor. Skolan har ett eget skolbibliotek som är tillgängligt under skoltid med en biblioteksansvarig som leder utvecklingen av och arbetet med biblioteket. Ansvarig är Sophia Bergman som är svenska- och engelskalärare. Hon har jobbat tre år på skolan.
– För mig och skolan är läsande och litteratur viktigt. Grunden är att man tillägnar sig ett berikat ordförråd och god läsförståelse vilket är viktigt för inlärningen i samtliga av de teoretiska ämnena. Jag leder skolans bokråd och tillsammans med de elever som sitter i rådet tar vi fram vilka böcker vi ska köpa in. Eleverna som sitter i rådet har också en viktig roll i att rekommendera böcker för sin klass, säger Sophia Bergman.
Hon beskriver hur skolan jobbar konkret med att få in läsningen i elevernas vardag och hur biblioteket är en viktig del i det.
– Vi arbetar med läsning som en del av elevernas vardag eftersom vi har 40 minuters läsning på schemat utöver de böcker som de läser i såväl svenska som engelska. Min uppgift är också att se till att eleverna utvecklar sitt läsande. Att det blir mer och mer avancerat, säger hon.
Forskning visar att kön och socioekonomi är avgörande när det gäller läsande. Sophia Bergman känner igen det i sin vardag. På Jönsbergska finns det skillnader i läsningen mellan pojkar och flickor. Sophia Bergman har sina funderingar kring vad det beror på.
– Jag tror att det beror på att flickor är lite mer mogna än pojkar. Flickorna har ofta ett större läsintresse. Men det gäller att hitta litteratur som också fångar pojkarna. Sportlitteratur är populärt här. Som Zlatan-boken. Den är ofta utlånad. Får man någon att bara börja läsa gäller det att inspirera vidare. Jag tror att det är roligast med mitt jobb att se när någon faktiskt börjar ta till sig litteratur på fritiden, säger hon.
Hur skulle det vara utan ett skolbibliotek, tror du?
– Vi skulle sakna en viktig grundsten om vi inte gav lärdom om biblioteket som funktion och verktyg inför elevernas framtida studier. Sen skulle möjligheten till varierad läsning och därmed den utvecklingen som läsningen genererar minska. Men som jag sa, alla vet att läsandet är viktigt för inlärningen. Att då ta bort möjligheter till läsning är inte bra för någon, säger Sophia Bergman.