För andra året delas "Jazzsaxen" ut, ett pris och stipendium som instiftats i hyllade saxofonisten Nisse Sandströms namn. Han bodde i Rejmyretrakten och gick bort 2021.
I år går priset till 29-årige saxofonisten Hannes Bennich, med rötterna på Vikbolandet. Vi når Hannes Bennich i hemmet i Malmö och han är naturligtvis glad över utmärkelsen.
– Det känns väldigt hedrande, framförallt med tanke på att jag hade Nisse som mentor och fick följa med och spela med honom när jag var yngre. För ett halvår sedan hittade jag faktiskt ett brev han skickat med handskrivna noter och brända cd-skivor med låtversioner och så skrev han "lär dig dom här", berättar Hannes Bennich.
– Även om vi inte spelade så jätteofta så tog han sig tiden, det var helhjärtat från hans håll. Just den kopplingen gör ju att det här känns extra fint.
Inom jazzvärlden har det länge funnits en tradition att äldre mer rutinerade musiker lyfter fram yngre musiker och Hannes beskriver detta som "livsviktigt" för utvecklingen som musiker.
– Charlie Parker och Miles Davis är några exempel som tog med yngre förmågor för att guida och exponera, säger Hannes som också tror att det kan vara ett sätt för äldre musiker att vitalisera sig själva, känna vart jazzen är på väg.
– Jag hade faktiskt ett snack med ledaren för Norrbottens big band i går kväll där vi pratade om just mentordelen och att det är väldigt svårt att få in det i institutionsutbildningar. Det man lär sig av att få hänga med på gigs och stå bredvid någon sådan på scen går inte att ersätta vilket är väldigt unikt och häftigt med jazztraditionen.
Efter de där tidiga åren har det blivit utbildningar på folkhögskola och Musikhögskolan i Malmö för Hannes. Sedan har karriären tagit fart och han lever idag på att frilansa som jazzmusiker.
– Jag spelar i några grupper som är mer fasta. Framförallt är det den danska pianisten Kathrine Windfeld och hennes sextett som jag har varit ute mycket med i Europa de senaste två-tre åren. Det har varit väldigt givande på alla sätt faktiskt, både musikaliskt men också läromässigt med att få ett kontaktnät, hur man planerar sina turnéer och allt sådant, förklarar Hannes Bennich.
Han har också gett ut musik under eget namn, förra hösten släppte han albumet "When losing a dream for reality".
– Jag raggade skivbolag och hade ett specifikt i sikte, de nappade. Det är ett brittiskt skivbolag som heter Whirlwind recordings, de har mycket musik som jag själv lyssnar på, säger Hannes Bennich som beskriver sin egenskrivna musik som "modern jazz".
– Det är svårt att förklara i ord men jag är väldigt influerad av det som händer på den yngre amerikanska jazzscenen just nu, bland annat har jag lyssnat mycket på en trumpetare som heter Ambrose Akinmusire.
Hannes kommer den 22 november för en spelning på Crescendo och då kommer han också att få motta "Jazzsaxen".
– Då kommer jag faktiskt direkt från flyget från New York, jag har fått lyxen att ha blivit inbjuden för att gästa på en skivinspelning där. Det är en dansk trio som ska ha amerikanska gäster och när jag fick frågan att gästa med alla kostnader betalda för resan kändes det dumt att tacka nej, skrattar Hannes Bennich.
– Förhoppningsvis är jag inte för mosig i huvudet. Hälften av det vi kommer att spela i Norrköping är nyskriven musik så det kommer nog en till platta vad det lider.