Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Jättekranen står fortfarande stilla

Den jättekran som var nära att välta i Pampushamnen för drygt en månad sedan står fortfarande stilla.- Det tar tid att få reservdelar, säger tekniske chefen Raymond Axelsson på Norrköpings hamn och stuveri AB.Vad som orsakade olyckan vill han inte avslöja.

Så här såg det ut efter den kraftiga stormen för drygt en månad sedan. Ena stödbenet på jättekranen hängde utanför kajkanten. Foto: Janne Forsby

Så här såg det ut efter den kraftiga stormen för drygt en månad sedan. Ena stödbenet på jättekranen hängde utanför kajkanten. Foto: Janne Forsby

Foto: Janne Forsby

NORRKÖPING2012-05-10 06:06

Det var i samband med den kraftiga stormen för en dryg månad sedan som en av Norrköpings hamns största kranar på Pampusterminalen höll på att välta över kajkanten och ner i vattnet. Den starka vinden lyckades få den spårbundna kranens bromsar att lossna varför kranen kom i rullning på rälsen och var nära att välta över kajen.

En dryg månad senare står den stora kranen fortfarande stilla på Pampusterminalen.

- Jo, den står nu upprätt igen på alla ben, konstaterar Raymond Axelsson.

Kunde slutat illa

Parallellt med att försöka få ordning på jättekranen så har Norrköpings hamn och stuveri AB utrett orsaken bakom olyckan, som kunde ha slutat illa, om någon människa varit i närheten. Hade den ramlat i vattnet hade den kunnat täppa till hela hamninloppet vilket hade fått förödande konsekvenser.

Vad som orsakade olyckan vill inte Raymond Axelsson uttala sig om i media.

- Det tycker jag ska stanna inom bolaget, säger han men medger att det handlar om ett tekniskt fel.

Delar måste tillverkas

I samband med kranolyckan så blev bland annat några drivmotorer skadade när de gick emot betongen. Även en växel skadades.

- Vi håller på att beställa reservdelar till den nu, säger Raymond Axelsson.

Och det tar tid att få tag på sådant. Delarna måste nämligen specialbeställas och tillverkas i Tyskland.

Hur mycket det kommer kosta att få ordning på jättekranen kan inte Raymond Axelsson svara på.

Tre andra kranar

Enligt den tekniske chefen medför inte det här några problem för hamnen.

- Det här påverkar oss inte i någon större utsträckning. Vi har tre andra kranar som vi täcker upp med. Så det rullar på ändå, säger Raymond Axelsson.

Han medger dock att driften har fått läggas om lite och att arbetet på fartygen i hamnen kan ta lite längre tid än vanligt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om