Det var i samband med den kraftiga stormen för en dryg månad sedan som en av Norrköpings hamns största kranar på Pampusterminalen höll på att välta över kajkanten och ner i vattnet. Den starka vinden lyckades få den spårbundna kranens bromsar att lossna varför kranen kom i rullning på rälsen och var nära att välta över kajen.
En dryg månad senare står den stora kranen fortfarande stilla på Pampusterminalen.
- Jo, den står nu upprätt igen på alla ben, konstaterar Raymond Axelsson.
Kunde slutat illaParallellt med att försöka få ordning på jättekranen så har Norrköpings hamn och stuveri AB utrett orsaken bakom olyckan, som kunde ha slutat illa, om någon människa varit i närheten. Hade den ramlat i vattnet hade den kunnat täppa till hela hamninloppet vilket hade fått förödande konsekvenser.
Vad som orsakade olyckan vill inte Raymond Axelsson uttala sig om i media.
- Det tycker jag ska stanna inom bolaget, säger han men medger att det handlar om ett tekniskt fel.
Delar måste tillverkasI samband med kranolyckan så blev bland annat några drivmotorer skadade när de gick emot betongen. Även en växel skadades.
- Vi håller på att beställa reservdelar till den nu, säger Raymond Axelsson.
Och det tar tid att få tag på sådant. Delarna måste nämligen specialbeställas och tillverkas i Tyskland.
Hur mycket det kommer kosta att få ordning på jättekranen kan inte Raymond Axelsson svara på.
Tre andra kranarEnligt den tekniske chefen medför inte det här några problem för hamnen.
- Det här påverkar oss inte i någon större utsträckning. Vi har tre andra kranar som vi täcker upp med. Så det rullar på ändå, säger Raymond Axelsson.
Han medger dock att driften har fått läggas om lite och att arbetet på fartygen i hamnen kan ta lite längre tid än vanligt.