Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Järnvägen inte miljövänlig"

Att resa med tåg är ett miljövänligt alternativ. Men bara om det handlar om själva drivkraften och inte den järnväg man färdas på. Det visar en ny avhandling vid Linköpings universitet.

Miljövänlig och ändå inte Foto: Scanpix

Miljövänlig och ändå inte Foto: Scanpix

Foto:

Norrköping2006-12-14 06:00
Niclas Svensson, doktorand i industriell miljöteknik, lägger fram sin avhandling på fredag. Den visar exempelvis att det drar stora mängder energi från fossila bränslen att bygga och underhålla en järnväg.
- Banverkets miljöarbete har begränsats till lokala och regionala problem som ogräsbekämpning längs banvallarna, kreosot i slipers och tunneln under Hallandsåsen. Globala frågor som energiförbrukning och koldioxidutsläpp från produktion av järnvägsmaterial har inte lyfts fram i samma grad, säger Niclas Svensson, i en kommentar.
Stora förbättringar kan göras om ett livscykelperspektiv införs i materialhanteringen, konstaterar han vidare.
För att kunna göra en korrekt jämförelse mellan miljöpåverkan av olika slags trafik krävs att man tittar på hela livscykeln, där infrastrukturen är en viktig del. I det perspektivet är järnvägens miljöfördelar framför vägtrafik inte så stora som vi ofta tänker oss.
Niclas Svensson menar att om man räknar in både infrastruktur och drift så kan landsvägsbussen vara det energisnålaste alternativet för en trafikant idag. En resa med elektriskt tåg kostar en tredjedel mer i energi men orsakar mindre nettoutsläpp av koldioxid.
Däremot är järnvägen fortfarande mer energieffektiv där beläggningen är hög, såsom på stambanorna och i pendlingstrafiken runt storstäderna samt också för godstrafik.

Stålet är boven
Det som främst gör järnvägsbyggen till sådana energislukare är stålet i rälsen.
- Energianvändningen kan skilja upp till 50 procent mellan olika stålverk. Banverket borde i sina upphandlingar ställa krav på en mer miljöanpassad produktion, säger Niclas Svensson.
Avhandlingen "Life cycle considerations for environmental management of the Swedish railway infrastructure" läggs fram på fredag den 15 december.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om