"Järnvägen inte miljövänlig"
Att resa med tåg är ett miljövänligt alternativ. Men bara om det handlar om själva drivkraften och inte den järnväg man färdas på. Det visar en ny avhandling vid Linköpings universitet.
Miljövänlig och ändå inte Foto: Scanpix
Foto:
- Banverkets miljöarbete har begränsats till lokala och regionala problem som ogräsbekämpning längs banvallarna, kreosot i slipers och tunneln under Hallandsåsen. Globala frågor som energiförbrukning och koldioxidutsläpp från produktion av järnvägsmaterial har inte lyfts fram i samma grad, säger Niclas Svensson, i en kommentar.
Stora förbättringar kan göras om ett livscykelperspektiv införs i materialhanteringen, konstaterar han vidare.
För att kunna göra en korrekt jämförelse mellan miljöpåverkan av olika slags trafik krävs att man tittar på hela livscykeln, där infrastrukturen är en viktig del. I det perspektivet är järnvägens miljöfördelar framför vägtrafik inte så stora som vi ofta tänker oss.
Niclas Svensson menar att om man räknar in både infrastruktur och drift så kan landsvägsbussen vara det energisnålaste alternativet för en trafikant idag. En resa med elektriskt tåg kostar en tredjedel mer i energi men orsakar mindre nettoutsläpp av koldioxid.
Däremot är järnvägen fortfarande mer energieffektiv där beläggningen är hög, såsom på stambanorna och i pendlingstrafiken runt storstäderna samt också för godstrafik.
Stålet är boven
Det som främst gör järnvägsbyggen till sådana energislukare är stålet i rälsen.
- Energianvändningen kan skilja upp till 50 procent mellan olika stålverk. Banverket borde i sina upphandlingar ställa krav på en mer miljöanpassad produktion, säger Niclas Svensson.
Avhandlingen "Life cycle considerations for environmental management of the Swedish railway infrastructure" läggs fram på fredag den 15 december.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!