Trafikverkets rapport till regeringen om byggandet av nya stambanor – ärendet ska behandlas i vårpropositionen i april – har varit en het potatis den senaste veckan med flera olika utspel.
I rapporten fanns bland annat beskrivningar av hur man kan hålla kostnaderna för jätteprojektet nere genom att inte dra rälsen genom samtliga städerna längs sträckan.
Byggjätten Skanska har sammanställt en egen rapport där man drar slutsatsen att man visst kan klara budget – genom att bygga landbroar ovan jord. Ett tillvägagångssätt som inte bara skulle spara pengar, utan också tid.
Skanskas bedömning är att projektet skulle kunna genomföras på tolv år, inklusive planering.
Denna modell har dock endast beskrivits kort i den långa rapporten från Trafikverket.
– Landbroar ska inte ses som en generell lösning som kan användas överallt. Dels är lösningen inte ekonomisk på alla platser, dels så passar inte tillämpningen in i alla lokala landskap, menar Alexander Santos, programchef för Ostlänken.
Fortsätter:
– En viktig förutsättning för att landbroar ska kunna vara ett kostnadseffektivt utformningsalternativ är att finns med redan tidigt i planläggningsprocessens arbete med val av lokalisering. Arbetet med planläggning och tillståndsprocesser behöver också anpassas eftersom fler aspekter i utformningen blir tidigt låsta.
Santos påpekar också att man måste ta hänsyn till landskapets topografi, geologi och miljö.