"Jag ligger pyrt till nu"
Tågpersonalen bränner ut sig när tågkaoset sätter igång. Att vara ansiktet utåt när tågen är inställda eller täcka upp för bristande resurser skapar sjukfrånvaro och ohälsa.
Foto: Titti Olovsson
Enligt honom har tågpersonalens arbetsvillkor försämrats de senaste åren. Något som även Seko - facket för Service och Kommunikation - larmat om.- De senaste tio åren har det pågått en nedrustning. Man slimmar organisationerna, man tar bort fordonsreserver och drar ned på personalen. När det händer något utöver det vanliga - som ett vinterväder - så finns det inget att ta till. Lagret är redan tömt, säger Thomas Lindberg, ordförande för SJ:s tågpersonal på Seko i Östergötland."Konstant stress"
Enligt Thomas Lindberg lever tågpersonalen under konstant stress. De får ta emot glåpord och utskällningar från irriterade resenärer - eftersom det är de som är SJ:s och de andra tågbolagens ansikten utåt. - Många mår väldigt dåligt och vi ser ett ökat antal sjukskrivningar bland de anställda. När något händer med tågen - eller när det är förseningar - fungerar inte informationen. Personalen har inga direktnummer till SJ och kan inte informera resenärerna - istället blir de SJ:s slagpåse på plats, säger han.Drar ned på personal
SJ är ett av de flera tågbolag som kör passagerartrafik i Sverige idag. Enligt Thomas Lindberg arbetar de olika bolagen ungefär efter samma modell. De drar ned på ombordpersonal och förarreserver. Underhållet av tågen läggs ut på underentreprenörer och eftersätts därför att kontrakten upphandlas till underpriser. - Förutom att stambanan är överbelastad och att regeringen inte skjuter till tillräckligt med pengar till Trafikverket så att de kan rusta upp järnvägarna - så bidrar tågbolagens nedskärningspolitik till detta tågkaos, säger Thomas Lindberg."Ond cirkel"
Förseningarna på Östgötapendeln startade tidigt igår morse därför att Euromaint Rail - som sköter underhållet åt SJ - inte lagat ett tåg under natten. Det fick ställas in. Thomas Lindberg arbetade som tågvärd och var tvungen att möta resenärernas irritation.- Det här är en ond cirkel. SJ och tågbolagen struntar i både personal och resenärer. Regeringen prioriterar skattesänkningar istället för att satsa på infrastrukturen. Fortsätter de kommer Trafikverket läggas ut på entreprenad - då har vi en liknande situation som den de hade i England. Där kraschade allt. Det de gör nu är att strunta i att olja motorn - till slut måste hela motorn bytas ut, säger Thomas Lindberg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!