Framtidsyrken
– När jag har berättat att utbildningen är tre och ett halvt år lång, har vissa av mina kompisar sagt "va, tar det så lång tid att bli förskollärare?". Då kan jag bli lite irriterad eftersom det är så mycket som ligger bakom det jobb vi gör, säger Michelle Jansson.
Den trettioåriga Norrköpingsbon examinerades från LiU:s förskollärarprogram i januari tidigare i år. På Campus Norrköping fick hon en bra grund att stå på inför hennes nya karriär, konstaterar hon.
– På gymnasiet läste jag restaurang- och livsmedelsprogrammet. Jag jobbade i sju år med bar och servering men kände mig väldigt less på de sena kvällarna och stressen. Nu har jag mer fasta rutiner och trivs jättebra. Jag är en morgonmänniska.
Hur kommer det sig att du ville bli just förskollärare?
– Jag ville testa något nytt och började fundera lite på mina intressen. Jag har alltid tyckt om barn och barn tycker om mig. Det första jag kom att tänka på var att bli förskollärare. Jag kände att det var ett yrke som jag kunde tänka mig att stanna inom.
Som färdigexaminerad förskollärare kan man välja och vraka bland jobben, berättar Michelle Jansson som direkt efter examen hamnade på Nyckelpigans förskola i Hageby.
– När vi skev våra examensarbeten i slutet av utbildningen var det många i klassen som samtidigt gick på arbetsintervjuer. Om man hamnar någonstans där man inte trivs vet jag att man snabbt kan få ett nytt jobb. Det finns en trygghet i det.
– Under utbildningen fick jag testa ett par förskolor, men jag trivdes allra bäst på Nyckelpigan. Det är en väldigt mångkulturell förskola med ett stort fokus på språkutveckling.
– Det är utmanande men det språkliga intresserar mig. Vi använder oss mycket av digitala verktyg, ibland engelska och pratar även på barnens egna språk när det behövs.
Nu har du varit ute och arbetat med det här i snart ett halvår. Har det varit som du förväntat dig?
– O ja! Redan när vi hade praktik under utbildningen märkte jag att det här var rätt för mig. Den första veckan under praktiken är den viktigaste och en del hoppar faktiskt av efter den, men jag kände tvärtom. Barnen kan ge en sån glädje och verkligen förgylla ens dag.
– Jag har tyvärr varit hemma sjuk en hel del men det är vanligt under det första året. Man är inte än van vid barnens baciller.
Vilka personlighetsdrag skulle du säga är viktiga för att bli en bra förskollärare?
– Det är viktigt med humor och man måste ha en förståelse för barnen. Vi utbildar ju oss i leken. Den är så viktig för barnen så man måste barnasinnet kvar.
– Sen är det också viktigt att man är utåtriktad och kan ta för sig. För barnen funkar det inte om man är blyg, de måste kunna se att man är engagerad.
Hur märker man av att det råder brist på förskollärare?
– Jag märker inte av det så mycket på försskolan jag jobbar på, men jag kan förstå varför det är så. Det är ett ganska stressigt yrke och det ligger väldigt mycket arbete bakom det.
– Många tror nog att det är simpelt att ta hand om barn, klarar sen inte av stressen och byter jobb.
Slutligen, vad är det bästa med jobbet?
– Barnen! Man mår så bra av att varje morgon mötas av ett stort leende och ett "Tjena Michelle!". Det är en jättebra känsla, avslutar Michelle Jansson.