"Jag fattar inte"
Frågan om tekniken med mellanled vid matteundervisningen i skolan har fått Louise Malmström, gymnasielärare, riksdagsledamot och ledamot i utbildningsutskottet, att skicka ett brev till Lars Stjernkvist där hon frågar hur systemet påverkar elevernas resultat i Norrköping. - Systemet är säkert bra, men då måste lärarna kunna lära ut det på rätt sätt, säger hon.
Louise Malmström. Foto: Robert Svensson
Foto: Svensson Robert
Att föräldrarna får svårt att hjälpa sina barn med läxorna ser hon också som ett problem.- Jag kan inte hjälpa min dotter med matten längre. Ärligt talat fattar jag inte systemet med mellanled, säger hon.Med anledning av brevet försöker nu Stjernkvist att ta reda på hur matteundervisningen ser ut i Norrköping. Därför besökte han Victoriaskolans montessoriklasser i tisdags.- Louise Malmströms fråga är en stimulering att dra igång utvecklingsarbetet när det gäller matteundervisningen i kommunen. Men jag tror också att förmågan att väcka lusten till matematik är viktigare än de metoder man använder. Min hypotes till att resultaten i undersökningarna ser ut som de gör är att det finns andra förklaringar än systemet med mellanled. Det handlar om lust till matte och att ha en god och genomtänkt pedagogisk idé, som jag tycker att de har i Victoriaskolans montessoriklasser, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!