Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Jag fattar inte"

Frågan om tekniken med mellanled vid matteundervisningen i skolan har fått Louise Malmström, gymnasielärare, riksdagsledamot och ledamot i utbildningsutskottet, att skicka ett brev till Lars Stjernkvist där hon frågar hur systemet påverkar elevernas resultat i Norrköping. - Systemet är säkert bra, men då måste lärarna kunna lära ut det på rätt sätt, säger hon.

Louise Malmström. Foto: Robert Svensson

Louise Malmström. Foto: Robert Svensson

Foto: Svensson Robert

NORRKÖPING2009-01-22 03:00
I brevet skriver Louise Malmström från Norrköping om ett utvecklingssamtal som hon hade med sin dotter och hennes lärare i höstas: "Jag frågade läraren om hur de räknar nuförtiden, eftersom jag haft vissa problem att hjälpa dottern med matteläxorna på sistone. Jag är visserligen inget mattesnille, men hon går trots allt bara i tredje klass. Då förklarade läraren att de använder sig av mellanled när de räknar. Jag hängde med i förklaringen så långt att jag förstod att de räknar med ental för sig och tiotal för sig. Sen tappade hon mig. Jag fick helt enkelt lita på att de vet vad de sysslar med ...".- Före jul mötte jag Per-Olof Bentley som berättade om TIMSS-undersökningen. Han sa att en tredjedel av eleverna gör samma fel. Systemet med mellanled förutsätter att lärarna lär ut enligt barnens spontana tankesätt, säger Louise Malmström.I brevet till Stjernkvist skriver hon att barns spontana tankesätt är bra, men "i just detta fall måste något ha gått snett. I matematiken kan det faktiskt bara finnas ett svar som är rätt." "Lust till matte"
Att föräldrarna får svårt att hjälpa sina barn med läxorna ser hon också som ett problem.- Jag kan inte hjälpa min dotter med matten längre. Ärligt talat fattar jag inte systemet med mellanled, säger hon.Med anledning av brevet försöker nu Stjernkvist att ta reda på hur matteundervisningen ser ut i Norrköping. Därför besökte han Victoriaskolans montessoriklasser i tisdags.- Louise Malmströms fråga är en stimulering att dra igång utvecklingsarbetet när det gäller matteundervisningen i kommunen. Men jag tror också att förmågan att väcka lusten till matematik är viktigare än de metoder man använder. Min hypotes till att resultaten i undersökningarna ser ut som de gör är att det finns andra förklaringar än systemet med mellanled. Det handlar om lust till matte och att ha en god och genomtänkt pedagogisk idé, som jag tycker att de har i Victoriaskolans montessoriklasser, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om