I Transports enkät gavs chaufförerna utrymme att kommentera sin arbetssituation. Sammanlagt var det sjuttio av enkätens 169 svarande som tagit tillfället i akt för att kommentera. Många bekräftar bilden om körtiderna.
Så här skriver en i en kommentar: "Har sagt upp mig. Oseriöst i många avseenden. Orkar inte mer".
En annan chaufför skriver så här: "Uppdragsgivaren tror ofta att vi kör gods, eller paket, att det bara är hämta- och lämna-tider som gäller. Vi måste ju prata med kunderna också, se till att vi är trevliga och kan göra ett bra arbete (utan stress)".
Så här skriver en annan chaufför: "Finns ingen tid att spänna fast eller lossa rullstol, rollator eller att hjälpa kunderna till port".
Flera chaufförer beskriver att de får ta av sin rast för att klara uppdraget. Här är en röst: "Har rast mellan 11-12. Sen lägger de körning 12:02. Avståndet är minst tio minuters körtid. Jag får korta min rast för att hinna".
Problemen med långa arbetstider tas upp av flera. Så här skriver en chaufför: "Den planerade tiden vi ska jobba är ofta 180 till 190 timmar i månaden. Men 166 timmar betalt".
Det skiljer sig också mellan orterna i länet hur det ser ut. Så här skriver en chaufför: "Söderköping är lugnare tempo. Lagom med körtid mellan kunderna. I Norrköping är det mer pressade körtider, samt trafik och vägarbeten som påverkar".
EFTERLYSNING: Har du erfarenheter som du vill berätta om som kund av färdtjänst? Kontakta vår reporter Roland Klinga på roland.klinga@ntm.se