Folkbladet har talat med några chaufförer inom det som kallas "särskilda persontransporter" som ger sin syn på hur arbetsmiljön är. Någon vill vara helt anonym. Någon är öppen med sitt namn. En av de senare är Sören Hellman som egentligen är pensionär, men som hoppar in som förare ibland.
– Det är ju egentligen ett roligt jobb. Det är därför som jag vill köra ibland trots att jag gått i pension. Men samtidigt är problemen precis som innan jag gick i pension. Kanske till och med värre. Det är omöjliga körtider som vi får.
Han ger ett exempel på hur det kan se ut:
– Jag kan få en körning där jag ska lämnar en kund 15:00 på Arbetets museum. 15:13 ska jag hämta en kund på Vrinnevigatan. Däremellan ska jag hämta en kund 15:09 på Granen för att köra den till Albrektsvägen. Där står den enligt körordern att jag ska vara 15.12. Det funkar inte. En minut mellan Albrektsvägen och Vrinnevigatan. Det är aldrig beräknat över vilken trafik eller vilket väglag det är, säger han.
Att det kan se ut så här bekräftas av en chaufför som precis som Sören Hellman har flera års erfarenheter från branschen.
– Det kan se bra ut när dagen börjar. Sen kan beställningscentralen lägga in flera körningar som gör det omöjligt att hinna. Något som först såg bra ut blir orimligt. Men det jag kanske reagerar starkast på är att man lägger in en körning som tar slut bara några minuter innan mitt pass slutar. Flera gånger i veckan får jag jobba gratis. Efter körningen ska jag köra tillbaka bilen till depån och städa den. Den enda tid jag har är efter alla körningar. Det måste vara rent i bussen, annars får vi viten av Östgötatrafiken, säger han.
I enkäten berättar chaufförer att de kan få viten dragna på sin lön. Det känner inte Sören Hellman till. Vår andra chaufför som vi talat med har inte råkat ut för det själv. Men han vet att det förekommer.
– Det är ofta sådana chaufförer som har svag ställning och kanske inte har språket främst. De kan ha fått sin utbildning genom bolaget som kör. De vill inte helst köra färdtjänst men så sätter bolaget föraren där. Det uppstår problem och Östgötatrafiken ger bolaget viten. Bolaget drar vitena från chaufförens lön fast det inte är tillåtet och chauffören slutar. Jag tror att många är tysta och vågar inte säga något, säger han.
Både Sören Hellman och vår anonyme chaufför bekräftar att det uppstår risker med stressen. Att det sker olyckor och incidenter.
– Det kan väl alla känna igen. Att man inte alltid tänker klart under stress. Och vi är ute på vägarna och kör med passagerare, säger Sören Hellman.
– Det har hänt att jag på grund av stress har kört in i en betongsugga och då kör man hela dagen och vet att det här kommer kosta åkaren. Jag kommer få skäll. Kunderna märker att man är stressad, säger vår anonyme chaufför.
Vad behöver göras för att komma tillrätta med problemen?
– Det behöver väl åtminstone vara fler chaufförer och fler bilar. Men jag antar att det inte är något man vill. Det kostar för mycket, säger Sören Hellman.
– Det är många saker förutom fler chaufförer och bilar. Man måste se över körtiderna. Östgötatrafiken borde vara med ute en dag på ett arbetspass för att se hur det ser ut. Det måste bli ett attraktivare jobb så erfarna stannar kvar. Det är mycket. Jag tror inte att Östgötatrafiken har koll på läget, säger den anonyme chauffören.
I nästa avsnitt svarar Östgötatrafiken på kritiken.
EFTERLYSNING: Har du erfarenheter som du vill berätta om som kund av färdtjänst? Kontakta vår reporter Roland Klinga på roland.klinga@ntm.se