Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Isbrytaren Frej ska locka unga till sjöss

Sjöfarten skriker efter arbetskraft och det är svårt att rekrytera unga till yrket. För att ändra på det gör statens största fartyg, isbrytarna, en turné till utvalda städer längs kusten. "Ingen ser sjöfarten längre", säger Amund Lindberg, affärsområdeschef på Sjöfartverket.

Jon Melander, styrman, och Amund Lindberg, affärsområdeschef för vintersjöfart, känner väl till livet på isbrytaren Frej. Den 20 september finns möjlighet för  allmänheten att besöka systerfartyget Ale i Norrköpings hamn.

Jon Melander, styrman, och Amund Lindberg, affärsområdeschef för vintersjöfart, känner väl till livet på isbrytaren Frej. Den 20 september finns möjlighet för allmänheten att besöka systerfartyget Ale i Norrköpings hamn.

Foto: Louise Åsenheim

Norrköping2023-09-15 15:00

Det väntar stora pensionsavgångar inom svensk sjöfart. Fram till och med år 2025 väntas de behöva anställa 2 200 personer, enligt en enkät som branschorganisationen Transportföretagen har gjort.

– Det är en brist som är påtaglig och det kommer att bli ännu tydligare i och med att gods ska gå över från väg till sjöss, säger Amund Lindberg, affärsområdeschef för vintersjöfart på Sjöfartverket.

Amund Lindberg ser flera skäl till att det är svårt att rekrytera. Dels har flera utbildningar lagt ner eller pausats, och det var också lättare förr att låta någon mönstra på som inte hade behörighet. Ett annat skäl är att sjöfarten inte syns längre. 

– Du ser inga handelsfartyg i städerna längre. Vi skjuter hamnarna och den kommersiella sjöfarten bort från städerna. Sjöfarten lever sitt eget liv nu. Det är svårt att vilja ha ett yrke du inte ser, säger han.

Som ett sätt att få allmänheten, och särskilt gymnasieungdomar och studenter, att få upp ögonen för sjöfart gör isbrytarna Frej, Ymer och Ale ett antal stopp runt om i Sverige. När allmänheten välkomnades till Frej i Norrköping för några veckor sen var det inte mindre än 2 050 personer som tog chansen att komma ombord. De är uppenbart att det finns ett stort intresse för dessa bjässar till fartyg. Isbrytaren Oden är statens största fartyg medan Frej ligger i klassen under. Hon är 105 m lång, 24 m bred och tar knäcken även på tuffare isar med sin vikt på 9 500 ton. 

– Tyngden behövs för att bryta is. Det är när fartyget når en viss hastighet, tillsammans med tyngden, som isen bryts, berättar Amund Lindberg.

Uppe på bryggan är vi 25 meter ovanför vattenytan. Höjden behövs för att man lättare ska kunna överblicka issituationen och komma ovanför dimman som ofta ligger tät över isen.

– Är det klart väder ser vi lätt fyra, fem landmil.

Amund Lindberg betonar vilket viktigt uppdrag personalen på isbrytarna gör när de vintertid ser till att hålla hela Bottniska Viken och Vänern öppen för trafik. 90 procent av både vår import och export kommer med sjöfart och utan isbrytarna skulle svensk industri inte fungera.

– Säkerställer vi inte sjöfarten kan vi fundera på hur vi ska säkra AB Sveriges intäkter, det är faktiskt det uppdrag vi har att fylla, säger han.

Men vad tycker de som arbetar på isbrytaren om jobbet? Befälhavaren Lars-Bertil Gustafsson har tid med en pratstund.

– Det är trevligt. Här kör vi två- eller fyraveckorspass med motsvarande ledighet sen, säger han.

De långa arbetspassen vintertid på isbrytaren gör att de får ihop så mycket semester att de kan vara lediga hela sommarhalvåret. 

– Det kan ju låta helt fantastiskt att kunna var ledig halva året, men när du jobbar så är du verkligen borta. Så då har du lite att ta ikapp.

Hur går det att kombinera med familjeliv till exempel?

– I de flesta fall så fungerar det bra, men det är klart det ställer lite krav på den som är på hemmaplan. Min fru får dra ett större lass när jag är borta, men samtidigt när jag var hemma och barnen var små så var det jag som tog all vabb, det var ingen diskussion.

Vad skulle du säga för att sälja in yrket till unga?

– Ja, argumentet som gällde för 50 år sen: "För att se världen", det funkar ju inte längre. 

– Men det är varierande arbetsplats och det finns mycket olika typer av sjöfart man kan jobba med. 

Isbrytaren Frej

Frej är systerfartyg till isbrytarna Atle och Ymer och levererades till Sjöfartsverket 1975. Hon är 105 m lång, 24 m bred och väger 9 500 ton. Hemmahamn är i Luleå.

Vid operativ isbytning behövs 16 man i besättningen, ofta är de 22 personer då de tar emot elever från sjöfartsskolorna.

Den 18, 19 och 22 september är gymnasieskolor och universitet inbjudna att besöka Frej i Norrköping.

Den 20 september har allmänheten möjlighet att besöka isbrytaren Ale i Norrköping. Öppet hus mellan 16:00 - 19:00.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!