<I>Porträttet:</I> "Segla är ett sätt att leva"
NORRKÖPINGHan är Alvar med seglare i Norrköping och hela Sverige. Alla vet vem han är och har någon gång fått hjälp eller köpt något av honom. Visst har han byggt och sålt motorbåtar. Men hans hjärta klappar mest för segel. - Att segla är ett sätt att leva.
Alvar Larsson håller fortfarande på med båtar, trots att sönerna tagit över verksamheten vid Herstaberg. Han kan naturligtvis inte låta bli. Här har han fixat iordning sin egen gamla Qubu-jolle som en kund ska få ta över. FOTO: JANNE FORSBY
Foto:
Men han var en äventyrslysten ung man och byggde redan som pojke sin första båt.
- Jag var nog den ende som hade båt i Svartån, minns han.
<b>Byggde flygplan</b>
Redan som 16-åring jobbade han med att bygga segelflygplan på företaget AB Flygplan. Efterfrågan var stor under krigsåren. Flygvapnet köpte många plan, för fritid och rekreation.
AB Flygplan flyttade till Norrköping 1942 och sysselsatte som mest ett 50-tal man i fabriken på Saltängen. När kriget tog slut fick man allt mindre att göra. Men inte Alvar. På flygklubben frågade de om han inte kunde hjälpa dem att bygga plan. I många år var hans byggledare för flygarna. Hn extraknäckte också på Bragevarvet, som låg på Alholmen, men numera är försvunnet.
Flygjobben blev allt färre, men båtjobb fanns det gott om. Alvar fick fast jobb på Bragevarvet och stannade där i fem år innan han började bygga båtar på egen hand. Redan då samarbetade han med kompisen Kalle Andersson, som fortfarande efter mer än 50 år jobbar tillsammans med Alvar.
Firma Alvarbåtar AB inregistrerades 1954. Alvar höll till i en liten verkstad i Smedby. Den låg tvärs över gatan från nuvarande Statoilmacken på Fjärilsgatan. Där byggde han mest segeljollar: OK-jollar och Snipe. Företaget växte snabbt ur lokalerna och flyttade 1960 ut till en hönshus i Marby.
<B>? Hönshus?</B>
-Det var en 50 meter lång länga där vi hade gott om plats. Vi byggde ju många master som kunde vara tio meter eller längre. Vi behövde gott om plats, berättar Alvar.
Alvar Larsson är känd som jollebyggare med OK-jollen som specialitet. Hur många han byggt vet han inte riktigt, men sammanlagt handlar det nog om mellan 2000 och 2500 båtar under åren, därav minst 1500 OK-jollar.
Han är välkänd i seglarkretsar, särskilt bland Snipe-seglare. Alvar byggde två båtar som seglade hem EM.
- Häromåret kom det fram en kille till mig på en finlandsbåt. Jag kände inte igen honom, men han berättade att de var tre grabbar som köpte OK-jollar av mig en gång. Det kom jag ihåg, men inte att jag sålt någon jolle till en flintskallig gubbe med helskägg.
Åren går.
<b>"Inga ovänner"</b>
Segelklubbarna i Norrköping höll till på Händelön på den tiden. När kanalen och oljehamnen byggdes fick de flytta på sig.
- Fritidschefen Lars Gellerstedt kallade upp mig på sitt kontor. "Jag har hört mig för bland båtfolk och du tycks inte ha några ovänner", sa han, berättar Alvar.
Gellerstedt ville att Alvar skulle ta hand om kommunens nya båtuppläggningsplats vid Herstaberg och så blev det. 1969 flyttade Alvar verksamheten dit. Sankmarkerna fylldes upp med schaktmassor från den stora rivningsvågen i stan. Alvar köpte stans första stormarknad Skotten som låg på Packhusgatan och flyttade byggnaden ut till Herstaberg.
Där ligger Alvarbåtar kvar sedan 33 år. Idag är det sönerna som sköter ruljansen: Claes (född 58) och Dick (född 61). De har en grundlig yrkeskunskap, säger Alvar. Men så har de ju levat bland båtar hela livet och dessutom varit duktiga kappseglare båda två. Alvar och hans hustru Britt finns som alltid i närheten.
- Men jag håller mig undan, säger Alvar. Visar jag mig i affären kommer kunderna direkt till mig.
Båtfolket i Norrköping har vant sig vid Alvar, han har ju alltid funnits där, det är han som är Alvar-båtar.
- Men båda grabbarna heter Alvar dom också, skrattar han och är inte det minsta orolig för framtiden.
- De gör ett fantastiskt bra jobb. Själv har jag bara ett skåp och en hyvelbänk. Allt annat är deras.
<b>Säljer utanför stan</b>
Idag är det på många sätt en annan verksamhet än när Alvar började bygga jollar. Nu säljer företaget mest motorbåtar även om det blir en och annan segelbåt också, särskilt 2-kronan som blivit en populär dagseglare. Tillbehörssidan har vuxit och idag hänger det wakeboards och andra nymodigheter längs väggarna i den utbyggda butiken.
Marknaden har flyttat. Alvar kunde leva på Norrköpingsbornas båtintresse en gång, men nu säljs det mest utsocknes. Via internet når de kunder över helal andet. Alvar har levererat båt ända till Holland.
- Jag får ofta höra att "det var väl bättre förr", men det tycker jag inte. Visst var det roligt, men det är det fortfarande, säger Alvar.
Alvar tycker också att båtarna är bättre än förr. Många rynkade på näsan när plastbåtarna kom, inte Alvar. Han var tidigt ute med att plasta båtar som byggdes i plywood, som t ex Olle Enderlein-ritade Jog-kryssaren (se bild och särskild text) Han sålde den första IF-båten i Sverige, nummer tre. Ettan gick till konstruktören Tord Sundén och den andra till direktionen på Marieholm.
Alvar har sålt många Marieholms-båtar genom åren. Själv har han byggt en gaffelriggad öppen båt på ett Marieholm 20-skrov. Den ligger i hans båthus vid Herstaberg tillsammans med Fanfar, JOG-kryssaren som han hoppas sjösätta och segla med i sommar.
<b>Bygger hellre än seglar</b>
Även om Alvar kappseglat i sin ungdom och levt ett helt liv med segelbåtar är han numera ingen inbiten seglare och har inte varit på många år.
- Mitt hjärta ligger i att bygga båtar. Jag kan följa med ut och se att de fungerar som de ska, men sedan är jag ganska nöjd.
Under många år har han byggt båtar, jobbat som instruktör för jollebyggare, funnits i "depån" som han säger. Han sticker inte till sjöss som vi andra veckor i sträck på sommaren. Han jobbar.
<b>Ett sätt att leva</b>
Men det är ingen tillfällighet att det är segling som gäller för Alvar. Inte bara för att det är roligare att bygga segelbåtar.
- Människorna! utbrister Alvar. Det är en annan typ av människor som seglar. Att ha segelbåt är ett sätt att leva. Du bor i båten, sover, äter och vet aldrig riktigt när du kommer fram. Motorbåt är ett fortskaffningsmedel som tar dig från punkt A till punkt B.
Kaske är det samspelet med naturkrafterna som inspirerar. Segelflyg eller segelbåt, det är samma princip. Motorer har Alvar aldrig varit särskilt intresserad av. De har andra fått greja med.
- Men vi är tvungna att hålla på med motorbåtar också. Vi ska ju leva på det här, säger Alvar.
<b>Nya idéer</b>
Men visst har han intresserat sig för motorbåtar, både konstruerat och byggt. Han var först i Sverige med att göra en särskild sittbrunn för rorsman och en förligare för passagerarna i en motorbåt.
Han är också idégivare till Marieholm 26:an. Genom att höja friborden (sidorna) på IF-båten fick man en både rymligare och längre båt. Som dessutom seglade bra och tryggt.
Idéer har han alltid haft och kraften att förverkliga dem.
Att segla är inte nödvändigt för Alvar Larsson, men att hålla på med båtar, det kan han inte vara utan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!