Bakgrunden: AFS har använt Migrationsverkets logotype i valrörelsen. Partiet har bland annat haft flaggor med verkets röda flagga men istället för Migrationsverket har det stått "Återvandringsverket".
Tidigare i veckan har myndigheten med huvudkontor i Norrköping uppmanat AFS att sluta använda loggan men AFS har struntat i detta.
– Därför har vi nu valt att gå vidare och polisanmäla AFS för varumärkesintrång. Att vi gör det just nu beror på att vi behövt tid för att utreda de juridiska förutsättningarna att agera mot AFS, säger Migrationsverkets kommunikationsdirektör Fredrik Bengtsson.
Han säger att syftet med uppmaningen och polisanmälan är att få AFS att sluta använda Migrationsverkets logotyp.
– Oaktat den juridiska överträdelsen som vi anser att AFS gör, så finns också en risk för förväxling. Allmänheten kan förledas tro att företrädare för AFS representerar Migrationsverket, säger Fredrik Bengtsson.
Han anser också att AFS genom att använda logotypen skadar Migrationsverkets anseende.
– Det är allvarligt när en statlig myndighets varumärke används i sammanhang och syften som myndigheten varken vill förknippas med eller kan stå bakom, säger han.
Enligt varumärkeslagen (2010:1877) kan ett varumärkesintrång leda till böter eller fängelse i högst två år när det sker uppsåtligen (eller av grov oaktssamhet). Dessutom ska den som står för varumärkesintrånget "betala skälig ersättning för utnyttjandet av varukännetecknet samt ersättning för den ytterligare skada som intrånget har medfört". Hänsyn ska särskilt tas till bland annat "skada på varukännetecknets anseende" samt "rättighetshavarens intresse av att intrång inte begås".