Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Internrevisorer varnar för säkerhetsrisker

Trafikverkets internrevisorer har upptäckt säkerhetsrisker i Ostlänkenprojektet. De menar att det finns risk att obehöriga kan komma åt hemlig information.

Trafikverkets internrevisorer varnar för säkerhetsbrister i Ostlänkenprojektet.

Trafikverkets internrevisorer varnar för säkerhetsbrister i Ostlänkenprojektet.

Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX

Norrköping2020-03-04 19:00

Det är den största järnvägssatsningen i modern tid.

En satsning som ska bana väg för framtidens resande och skapa nya möjligheter – men det finns saker att putsa på i Ostlänkenprojektet.

Det konstaterar Trafikverkets internrevisorer.

I en revisionsrapport slår de ner på säkerhetsrisker i det stora tågprojektet mellan Järna och Linköping.

De skriver att det finns risk att obehöriga kan komma åt hemlig information då datasamordnare som hanterar information och som ger behörigheter till arbetsrum inte är säkerhetsklassade. 

Nu rekommenderar de att åtgärder vidtas för att höja säkerheten och att det utreds vilka roller som ska säkerhetsklassas.

Internrevisorerna noterar även att upprepade krav på att få ut stora mängder allmänna handlingar lett till sjukskrivna medarbetare. 

"I de fall där omfattande mängd allmänna handlingar begärs ut, och vid upprepade tillfällen, upplevs detta som mycket krävande av medarbetarna och påverkar arbetsmiljön negativt. Det tar även mycket resurser från arbetet" skriver de.

Nu vill de att Trafikverket tar fram och implementerar arbetssätt för hur verksamheten kan stödjas vid dessa tillfällen.

Revisorerna lyfter även fram att projektet dras med höga kostnader i samband med konferenser och andra sammankomster.

De slår framför allt ner på de höga fikakostnaderna. 

Tidigare i år meddelade Trafikverket att etappen Järna-Norrköping blir den första sträckan som byggs i projektet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!