Rader av hyllor med internationell mat. Färska råvaror blandat med svenska produkter. Det är en salig mix som möter kunderna i butiken som slog upp portarna för några veckor sedan. Just det breda sortimentet ska locka kunderna.
– Den mat vi har här finns inte i många andra butiker. Vi har mat från Europa, Balkan, Asien, Mellanöstern, men även mat från Latinamerika. Vår avdelning med frukt och grönt samt kött- och fiskdisken är något vi lägger mycket fokus på, säger butikschefen Marcela Pettersson.
Du säger fokus på frukt och grönt. Hur menar du då?
– Till exempel att personalen tar bort bladen från blomkål. Då blir det bara själva blomkålen som kunderna betalar för. Det gör man inte i andra affärer, berättar Marcela Pettersson.
Varför har ni valt att ha ett sånt sortiment?
– Vi vill kunna variera utbudet och kan ta in varor som kunderna vill ha. Vi är inte bundna som de större kedjorna är. Vill en kund ha något som inte finns, kan vi beställa det. Vi vill anpassa oss efter kundernas önskemål.
Planen var att öppna affären den första december, men det blev en liten smygstart redan den 25:e november. Kedjan har sen tidigare tre butiker i Stockholm, men den i Norrköping är den första utanför huvudstadsområdet.
– Ägaren fick ett bra erbjudande på den här lokalen och ville samtidigt expandera. De tyckte det var ett bra läge för att öppna en ny butik.
Affären ligger i den lokal som tidigare Netto och Coop hade på Hagebygatan. Läget med invånare med olika bakgrund i området är något företaget tror kan gynna dem.
– Vi har många kunder som kommer från Norrköping och Söderköping. Men folk har också tagit sig hit från Finspång, och Katrineholm.
I charkdisken står personal och maler kött till färs. Kött styckas synligt framför kunderna. Ett medvetet val för att visa att hanteringen av råvarorna görs på rätt sätt.
Just nu jobbar omkring 25 anställda i butiken.
Nu har ni varit igång under några veckor. Vilken har varit den största utmaningen?
–Det var att vårt kassasystem inte fungerade i starten. Vi håller på att byta ut kassasystemet för att kunden ska kunna betala och få sina varor så smidigt som möjligt. Ägaren var riktigt snabb och åtgärdade detta på en gång, förklarar Marcela Petterson.