När det nu står klart att byggstarten för förbifart Söderköping E22 skjuts fram till tidigast 2025 så är det inte bara Söderköpings kommun som berörs. De intilliggande kommunerna är i allra högsta grad också påverkade av de långa köerna som ofta uppstår framförallt under sommarhalvåret på grund av broöppningar men även under pendlingstimmarna året runt.
Ett exempel är den motion som "Samling för Valdemarsvik" nu lagt fram för Valdemarsviks fullmäktige där man bland annat skriver "Få frågor har så stor betydelse för Valdemarsviks utveckling som utbyggnaden av E22".
Man föreslår att Valdemarsviks kommun snarast ska inleda förhandlingar med Söderköpings kommun och Region Östergötland om att förskottera och medfinansiera projektet så det blir av. Även tidigare har ledande politiker i Valdemarsvik påtalat de pendlingstidsvinster en förbifart skulle leda till i framförallt Ringarum men också Gusum – något som skulle bidra till utvecklingen av dessa samhällen.
Även Norrköping ser frågan som viktig för utvecklingen i hela närområdet.
– Det berör Norrköping jättemycket. Sedan finns det flera omfattande infrastrukturprojekt som vi jobbar med tillsammans med Trafikverket, bland annat Ostlänken, Händelöleden och så E22, förklarar Sophia Jarl (M), kommunstyrelsens ordförande i Norrköping.
– Vi försöker hjälpa Söderköping så mycket vi kan och är väldigt angelägna om att förbifarten realiseras och att det kommer ett besked.
Närheten till Söderköping gör att frågan inte minst berör arbetsmarknadsutbytet mellan kommunerna.
– E22 är i det sammanhanget oerhört viktigt med den pendlingen som går där. Men också utifrån att vi till exempel har lagt mycket pengar på att projektera Johannisborgsförbindelsen som är E22:s direkta förlängning och som kommer att börja verkställas inom kort, säger Sophia Jarl.
Martin Sjölander (M), kommunstyrelsens ordförande i Söderköpings kommun känner att det finns ett starkt tryck regionalt för att förbifarten ska byggas.
– Vi har en väldigt bred politisk enighet ända ner till Kalmar egentligen runt den här frågan. Sedan tror jag att det här är oerhört viktigt även för de aktuella regionerna och för utvecklingen för hela området, säger Martin Sjölander.
Förutom den dialog som sker på politisk nivå mellan kommunerna finns även forum på tjänstemannanivå där frågan drivs. Nu återstår att se om det sammanlagda trycket leder till att den nya tidigaste byggstarten 2025 kan hållas.