Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Inte bara ett p-hus

Studentbostäder kan tänkas här. Liksom offentlig service m m i bottenvåningarna.
Detta enligt förslaget till ny detaljplan för kv Ankarstocken - kvarteret med p-huset, det som är granne med Domino.

NORRKÖPING2004-09-23 06:00
I gällande detaljplan anges enbart garage- och handelsändamål för kvarteret. Men den planen är från 1975, och numera har man också andra avsikter med det här kvarteret.
Fast någon särskilt vacker del av staden är det ju dessvärre inte. I översiktsplanen betecknas både Repslagaregatan och Kristinagatan som "händelselös, tråkig, ful väg". Och det är väl heller ingen, som kan ha något att invända mot den beskrivningen.
Idag är ju det väldiga parkeringshuset, från 1977 och med fyra våningar samt öppen takvåning, den enda byggnaden i kvarteret. Med 11.000 kvm våningsyta, plats för ca 400 bilar samt även anslutet till en underjordisk parkering med 300 platser i det intilliggande kvarteret, där Hörsalen ligger.
I planförslaget hålls öppet för fler parkeringsytor i p-huset, med plats för kanske 80 bilar till. I framtiden ska det vara infart från Kristinagatan men enbart utfart mot Repslagaregatan På så vis får man, anses det, ökad trafiksäkerhet.
Det finns plats för fler byggnader i kvarteret. Mest då, tänker man sig, med kontor och handel. Men planförslaget lämnar också öppet för en del bostäder. Det ska då röra sig om något slags kategoriboende, för studenter eller kanske för äldre.
Upp till 7.500 kvm bostadsyta är det möjligt att tillskapa här. Men det påpekas också, att förutsättningarna för bostäder inte är de allra bästa på platsen.
I ny bebyggelse längs Repslagaregatan/Kristinagatan tänks hushöjden bli densamma som på Kristinagatans andra sida idag. Här vill man i bottenvåningen ha kommersiell verksamhet eller offentlig service.

Ombyggt p-hus
Men detsamma kan faktiskt också, mycket väl, tänkas även för p-huset. I stället för att fyllas av parkerade bilar skulle delar av bottenplanet kunna göras om till att inrymma olika verksamheter. På så vis skulle också gatumiljön bli mer levande för fotängarna i området.
Tänkbara nya arbetsplatser är av typen butik, kontor, hotell och andra centrumfunktioner.
Medan Repslagaregatan och Kristinagatan ju är genomfartsgator med en hel del biltrafik är de övriga två gator, som omgärdar kvarteret - alltså Olai Kyrkogata och Prästgatan - enbart för gång- och cykeltrafik. Olai Kyrkogata är också tänkt att vara ett huvudstråk för sådan trafik.
Eftersom detta rör sig om gammal stadsmark lär en arkeologisk undersökning bli obligatorisk, så snart man väl beslutat sig för att bygga nytt här. En sådan kan nog också ge intressanta resultat.
Det kan bli aktuellt att minska gatubredden på både Repslagaregatan och Kristinagatan. I det senare fallet talas det uttryckligen om att minska gatubredden till "en genuinare skala". Kristinasgatan breddades ju avsevärt när det begav sig på 60-talet. Medan däremot Östra Kyrkogatan, som gatan dessförinnan hette, var ett betydligt mera intimt stadsstråk.
I remissvaren har betonats inte minst behovet av parkeringsplatser, och då helst ännu fler än idag. P-huset Ankarstocken är ju också en förutsättning för mycket av den handel, som bedrivs i dess grannskap.
Även när det gäller grannkvarteret Lyckan, idag mest en parkeringsplats, ses p-huset Ankarstocken som en framtida resurs. Vad det nu än kan komma att bli av Lyckan.
För några år sedan fanns ju en del storslagna idéer, som det dock inte blev något av med. Och för närvarande tycks hela det kvarteret vara lagt i träda.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!