Nyligen beslutade sig elsparkcykelföretagett Tier för att lämna Västerås. Skälet enligt bolaget är att avgiften som kommunen tar är på tok för hög. Efter den senaste höjningen är avgiften 2 000 kronor per fordon och år.
– Kommunens avgifter har blivit så höga att vi inte längre kan ha en finansiellt hållbar verksamhet. Nu tvingas vi säga upp våra anställda och flytta våra elsparkcyklar från Västerås, sa Dan Nerén, policychef på elsparkcykelföretaget Tier Mobility i en kommentar.
I Norrköping är avgiften 900 kronor och än så länge väljer företaget att stanna i Norrköping.
– Vi gör alltid en helhetsbedömning av förutsättningarna att verka i en kommun, där avgifterna är en av flera delar. Norrköpings avgifter tillhör inte de allra högsta i Sverige, men i ett internationellt perspektiv är de höga. De kan till exempel jämföras med Köpenhamn och Paris där avgifterna ligger på 550 respektive 660 kronor, säger han.
Enligt siffror som kommer från Tier är det stor skillnad på hur avgifterna ser ut i Sverige. I Eskilstuna är avgiften för företagen 0 kronor och i exempelvis Varberg betalar man 350 kronor per fordon och år. I storstäder som Stockholm, Göteborg och Malmö är avgifterna betydligt högre. 1 400 kronor i Stockholm, 1 360 kronor i Göteborg och i Malmö 1 865 kronor. I Linköping är avgiften enligt Tier 1 460 kronor.
– Vi hoppas att Norrköpings politiker ger oss rimliga förutsättningar för att vi ska kunna fortsätta erbjuda våra tjänster, som vi vet är uppskattade av Norrköpingsborna och som kan spela en viktig roll för att Sverige ska nå de transportpolitiska klimatmålen, säger Dan Nerén.
Reidar Svedahl (L) är ordförande i samhällsplaneringsnämnden. Den nämnd som beslutar om avgifterna i Norrköpings kommun.
– Det är inte aktuellt att höja avgiften i Norrköping. Men om vi skulle höja avgiften kommer det inte bli till den nivå som Västerås har valt, säger han.
Reidar Svedahl utvecklar sitt svar. Han tycker att det är bra att elsparkcyklar finns som ett alternativ i Norrköping.
– Helst skulle vi vilja att fler använder sina egna ben och cyklar en vanlig cykel. Men det är inte alla som kan det. Elsparkcyklarna hjälper en del att ta sig ut som inte annars skulle vara möjligt, säger han.