Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Jag hoppas att det blir en pärla i Norrköping"

Stadsdelen Inre hamnen växer fram enligt plan och i sommar är det tänkt att kanalerna ska fyllas av vatten. "Blir det hälften så bra som vi ritat så blir det kanon", säger Fredrik Odin, produktionsledare på kommunen.

Närmast i bild ses 140 olika betongblock som bildar en så kallad pixeltrappa. Den är till för människor att sitta och umgås på eller sola och njuta av närheten till kanalen.

Närmast i bild ses 140 olika betongblock som bildar en så kallad pixeltrappa. Den är till för människor att sitta och umgås på eller sola och njuta av närheten till kanalen.

Foto: Pär Andersson

Norrköping2022-01-25 06:45

I maj är det tre år sen grävskoporna sattes i marken i det som ska bli en helt ny stadsdel i Norrköping, Inre hamnen. Då började NCC, som ingått så kallad partnering med kommunen, med att skapa Kanonparken intill hamnbron. Den kunde invigas i december 2019. Sen dess har det pågått ett intensivt arbete, lite i skymundan från allmänheten. Kanaler har grävts ut som ska bilda två öar där bostadshus ska byggas. För att sammanbinda öarna byggs sex broar och två spångar för gångare och cyklister. Det byggs också flera parker och en sandstrand på en av öarna. Utmed kajen byggs kaféer och restauranger och i Strömmen ska en slags bassänger placeras som man kan bada i. Det kommer att finnas tillgänglighetsanpassade badplatser och en bastu.

Hur är badvattnet i Strömmen?

– Vi har tagit prover i många år, det var ju på gång med ett bad på Strömsholmen ett tag, och vattnet är tjänligt att bada i. Det kanske inte är optimalt att bada direkt efter en störtskur, då mycket dagvatten rinner ut i Strömmen. Men annars är det faktiskt bra vatten, fast man inte tror det, säger Fredrik Odin.

undefined
Här pågår pålning i vattnet för en restaurang som ska ligga vid kajkanten.

Ett stort arbete som fortfarande pågår handlar om att bygga om kajen från Hamnbron och 700 meter bort. Det är en utmaning då marken har dåliga geologiska förutsättningar.

– Vi har slagit ner 360 pålar och gjutit en klump i botten för att förankra kajlinjen. Annars skulle den på sikt glida ut i Strömmen, säger Tomas Staf, blockchef för kajen på NCC.

– Vi hade en underhållsskuld att betala. Kajen var drygt 120 år och hade nått sin livslängd, säger Fredrik Odin.

Förutom att färdigställa kajen pågår VA-arbeten och vägbyggen i området. Några av husen får parkeringsgarage under sig och det planeras också för parkeringshus i utkanten av området.

– Det finns en ambition att minska biltrafiken här inne. Det går att ta sig in med tunga transporter men det blir mycket enkelriktat.

Hur tänker ni kring klimatförändringar och höjda vattennivåer?

– Vi har tagit höjd för det. Vi bygger 2,5 meter högre än vattennivån. Om vi någon gång skulle komma upp i de vattennivåerna skulle det krävas mer storskaliga åtgärder för staden i stort, säger Fredrik Odin.

undefined
När kanalerna byggs tar man hänsyn till eventuellt höjdvattennivåer i framtiden. Men lägger på 2,5 meter ovanför vattenytan.

Även om mycket arbete återstår går det nu att se tydligt på vilka ytor de första husen kommer att byggas. I maj bedöms de första byggherrarna, HSB, Mannerssons, Hyresbostäder och Slättö, sätta spaden i marken.

När kan de första flytta in?

– Det tar 18 till 24 månader att bygga ett hus, så vi hoppas på någon gång under hösten, vintern 2023, säger Fredrik Odin.

Både Fredrik och Tomas ser fram emot att få se husen växa fram. De tycker att de är med om att bygga något alldeles unikt.

– Kanske kommer jag säga till mina barnbarn att det här var jag med och byggde. Jag hoppas att det blir en pärla i Norrköping, säger Fredrik.

Tomas som kommer från Jönköping sökte sig aktivt till Norrköping eftersom Inre hamnen var ett spännande projekt.

– Det är inte varje dag man får vara med och bygga något sånt här.

undefined
Fredrik Odin, produktionsledare på kommunen, följer Inre hamnens framväxt dag för dag. "Kanske kommer jag säga till mina barnbarn att det här var jag med och byggde".

Hela projektet kostar kommunen en miljard kronor. Genom försäljning av mark räknar kommunen med att gå plus minus noll när etapp ett och två är klara. Det gäller dock inte ombyggnationen av kajen, som kostar cirka 300 miljoner kronor.

Ser du någon risk för att ni drar över budgeten?

– Nej, inte än så länge. Vi ligger ekonomiska bra till, säger Fredrik Odin.

Inre hamnen

Totalt kommer Inre hamnen att ha omkring 3 000 lägenheter. 1 000 i etapp ett och 2 000 i etapp två. I första etappen byggs också ett centralt torg, en sandstrand och en kaj.

Kanaler byggs med en total längd på 500 meter och bildar två öar. Sex broar och två spångar byggs för att hålla samman området. En ny gång- och cykelbro byggs över Strömmen, i höjd med gamla tullhuset. 

Den gamla hamnkranen som tidigare stått i Öhmanshamnen har placerats i området för att bevara känslan av gamla hamnkvarter.

Karta: Hamnbron
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!