Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

<I>Norrköping runt:</I> Spårvagnsolyckorna har halverats

NORRKÖPING
Spårvagnsolyckorna har halverats i år och idag blir den mest olycksdrabbade korsningen i Norrköping säkrare. Om det berättar vi i Norrköping runt där vi också visar upp en rekordstor (?) blomkålssvamp och en troligen lika efterlängtad rondell i Vilbergen.

Idag påkopplas förhoppningsvis nya trafiksignalerna i korsningen Kungsgatan–Nygatan och därmed lär Norrköpings hittills mest olycksdrabbade spårvagnskorsning blir trafiksäkrare. Elektrikern Mikael Högström, Östersund kopplar ihop de sista trådarna.
FOTO: ANITA KJELLBERG

Idag påkopplas förhoppningsvis nya trafiksignalerna i korsningen Kungsgatan–Nygatan och därmed lär Norrköpings hittills mest olycksdrabbade spårvagnskorsning blir trafiksäkrare. Elektrikern Mikael Högström, Östersund kopplar ihop de sista trådarna. FOTO: ANITA KJELLBERG

Foto:

Norrköping2001-09-25 00:00
Den mest olycksdrabbade spårvagnskorsningen i Norrköping är Kungsgatan?Nygatan. Eller VAR den mest olycksdrabbade, för idag blir troligen den nya trafiksignalanläggningen inkopplad.
- Nu räknar vi med noll olyckor i fortsättningen i den här korsningen, där vi hittills haft 23 spårvagnsolyckor sedan 1994, berättar säkerhetschefen Alexander Johansson hos Busslink.

<B>? Hur ser det ut i stort på olyckssidan i år?</B>
- Mycket positivt. Vi har visserligen tvingats notera 14 olyckor i år, men det är mest spårvagnarnas backspeglar som blivit påkörda. Jämför dessutom 15 med 34 i fjol, så ser man att vi kanske man halvera antalet spårvagnsolyckor i år.
- Orsaken till förbättringen är bättre utbildning av förarna, som också är med och föreslår förbättringar, samt stora säkerhetssatsningar av Norrköpings kommun.

<b>Trädgårdsgatan nästa</b>
- Och vi är inte nöjda än, utan nästa säkerhetsprojekt är Trädgårdsgatan, där vi bland annat vill flytta ut spåret mitt på gatan, så att förarna får bättre överblick av korsande trafik från båda hållen.
Nämnas kan att Brandförsvaret kan låsa signalanläggningen Kungsgatan-Nygatan på grönt ljus för Kungsgatan vid utryckningar.

<b>Rekordsvamp?</b>
En otroligt stor blomkålssvamp har hittats av familjen Jörgensen, som bor i Marby.
- Men svampen hittade vi faktiskt på Ramunderberget i Söderköping och den väger hela 6,3 kilo, berättar Hugo Jörgensen.
- Den hittades dock av vår son Andreas och ska nu tillagas av min fru Jana, tillägger Hugo.
- Men jag tycker inte om att äta svamp medan jag tycker det är jätteskönt att vara ute i skogen och plocka svamp och även att laga till den.

<b>Receptet</b>
- Den här jättesvampen kommer att bli soppa och då använder jag mina föräldrars gamla recept, säger Jana och avslöjar följande tillagningssätt:
Börja med att hälla i lite olivolja, smör och lök och fräs upp det. Skär svampen i bitar, tillsätt kummin, köttbuljong och lite mald paprika samt ett par klyftor vitlök. Koka upp detta och tillsätt sedan en redning av smör och mjöl och häll i. Tillsätt lite mejram i slutet och koka upp det hela en kort stund ytterligare.

<b>Vilbergsrondellen</b>
Rondellen som man satt spaden i marken för, är den i korsningen Gamla Övägen?Vilbergsgatan.
- En rondell som förhoppningsvis kommer att öka trafiksäkerheten och öka framkomligheten till och från Vilbergen, fastslår platschefen Rickard Davidsson från Skanska som är entreprenör för arbetet.

<B>? När står rondellen klar att använda?</B>
- Går allt enligt planerna kommer man att kunna köra i rondellen i slutet av november.
- Men troligen då utan asfaltsbeläggning, efterson det lär vara för kallt att asfaltera i november och i så fall får det jobbet, liksom växtplanteringen, vänta till vårdagarna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om