Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Inget tillstånd - bara garanti

Swedjet Airways har ännu inget tillstånd från Luftfartsverket för flygturer Norrköping-Köpenhamn.
Frågan om driftstillstånd utreds sedan i december. Operativ licens, som innebär godkännande av ekonomin bakom bolaget, har ännu inte ens sökts.

NORRKÖPING2004-05-26 06:00
Visserligen är det ingen, som påstår något annat än att det hela går sin gilla gång. Men det enda, som Swedjet Airways idag har, är faktiskt garantin från Norrköpings kommun om att driften vid Kungsängens flygplats, under alla förhållanden utom vid force majeure, ska fortsätta som i dag i fem år till.
- Det där är inget problem för oss. Det handlar bara om en deal mellan Luftfartsverket och flygoperatören, säger kommunstyrelsens ordförande Mattias Ottosson, som varit den pådrivande politikern bakom femårsgarantin.
- Det viktiga för oss är att det finns flyg, och då rör det sig inte bara om Swedjet. För oss får det gärna finnas tio olika operatörer på Kungsängen.

Till midsommar?
Det var i mitten av december, som Swedjet sökte driftstillstånd hos luftfartsinspektionen. Sektionschef Egil Cederborg säger, att han räknar med att tillståndet ska vara i hamn till midsommar.
För att ge driftstillstånd tar luftfartsinspektionen ställning till allt, som har med flygsäkerhet att göra.
En sak som fördröjt processen är att Swedjet mitt i det hela beslöt sig för att byta flygplanstyp, till ett annat slags jetplan. Då måste alla böckerna om de nya flygplanen arbetas om.
Swedjets VD Göran Lindén uppger, att luftfartsinspektionen nu senast varit i Kanada för att ta sig en närmare titt på de aktuella flygplanen. Swedjet ska köpa två jetplan för vardera 25 miljoner dollar.
Enligt Lindén går allting "helt enligt planerna", när det gäller Luftfartsverket.

Ingen ansökan
På Luftfartsverkets avdelning Luftfart och samhälle har dock med någon förvåning noterats, att Swedjet ännu inte inkommit med någon ansökan om operativ licens.
Det är i samband med den behandlingen, som verket tar ställning till om den ekonomiska uppbackningen är tillräcklig. I princip ska ett bolag ha nog i ryggen för att, under alla förhållanden, stå pall i tre månader.
Men om den saken säger Lindén, att Swedjets ansökan kommer så snart man bara fått klart med driftstillståndet.
Operativ licens är också en kortvarigare procedur. Det kan, hävdar Lindén, gå på några dagar.
- För Luftfartsverket gäller det då i stort sett bara, att se efter hur vår budget ser ut. Om det finns pengar i kassan.
Egil Cederskog på luftfartsinspektionen säger sig inte ha några informationer, som skulle tyda på problem för Swedjet.
- Jag tror också, att det finns tillräckligt med pengar bakom bolaget. Så har det sett ut i redovisningarna, även om jag inte haft anledning att titta närmare på den saken.
Vad som hittills framkommit är bakom Swedjet står Göteborgsbolaget Finansinvest.
Göran Lindén säger att det, sedan man fått alla behövliga tillstånd, återstår för Swedjets styrelse att bestämma startdatum för Köpenhamnsturerna. Siktet är inställt på någon gång i höst.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!