Inget svar hos kommunen

Under dagen var det inget svar på linjen hos kommunens växel. Problemet ledde till långa väntetider och pågick hela dagen.

Död linje. Under hela måndagen låg kommunens telefonväxel nere.

Död linje. Under hela måndagen låg kommunens telefonväxel nere.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

NORRKÖPING2016-07-18 19:00

Den som ringde kommunens växel i måndags fick antagligen vänta länge. Igår var det många som försökte ringa men med uteblivet resultat. På andra sidan luren upprepades ett inspelat autosvar och det fanns ingen möjlighet till att bli kopplad vidare. Senare under dagen ersattes autosvaret av en lång ton.

Felet med kommunens telefontjänst tros ha uppstått någon gång under morgonen och hade vid stängd telefontid fortfarande inte åtgärdats. Direkt när problemet uppdagades gjordes en felsökning för att hitta problemet. Ärendet fick högsta prioritet och tekniker ringdes in från Södertälje.

Väl på plats upptäcktes att en komponent i systemet gått sönder och att arbetet med att fixa försöka byta ut den trasiga delen skulle dröja till efter lunchtid. Men när telefontiden hos växeln passerat hade inga telefonsamtal till kommunen kunnat genomföras.

När samtalen till kommunen inte kunde kopplas vidare valde många istället att ringa direkt till förvaltningarna. Detta ledde till en ökad arbetsbelastning och stundvis långa väntetider.

– Det har varit problem med den hela dagen, och det har ställt till det för många. Klockan 10 så hittade teknikerna vad som var fel, så nu beräknas det ta några timmar innan de kan åtgärda felet, säger en representant för det tekniska kontoret.

– Det ska inte vara något nytt system eller liknande, utan ett tekniskt strul.

011- 200 416

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om