Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Inget Köpenhamnsflyg

Från och med den här veckan har Norrköping inte längre något Köpenhamnsflyg. - Nej, just nu har vi inget, säger flygplatschefen Mari Torstensson. Och tillägger omgående: - Men resten av verksamheten går ju bra.

Det är i skyn, som flygplatschefen Mari Torstensson räddaren söker.

Arkivfoto: Andreas Skogh

Det är i skyn, som flygplatschefen Mari Torstensson räddaren söker. Arkivfoto: Andreas Skogh

Foto: Andreas Skogh

NORRKÖPING2013-01-30 10:16

Det var i början av månaden, som NextJet meddelade sin avsikt att lägga ner Köpenhamnsflighten från och med 28 januari.

Beläggningen hade varit dålig, bara kring 30 procent. Mer än två tredjedelar av flygstolarna hade stått tomma.

- Vi har inte haft någon lönsamhet och måste nu göra ett omtag, sade NextJets Brian Liddle den gången.

Inte där heller

Alltjämt flyger NextJet till Köpenhamn från Linköping. Enligt Mari Torstensson går det dock inte särskilt bra där heller:

- De har två avgångar per dag, som de delar med Örebro. Det är små plan, där Linköping bara har 15-16 stolar. Så det är inte mer 30-35 platser om dagen till Köpenhamn från den här regionen. Det är ju väldigt lite, konstaterar Mari Torstensson.

- Och eftersom vi dagligen flyger med 48 stolar till Helsingfors härifrån, finns det alltså fler stolar till Helsingfors än till Köpenhamn i regionen idag.

Lokala näringslivet

När Folkbladet för några veckor sedan intervjuade Brian Liddle gjorde han inte helt tummen ner för Köpenhamnsflyg från Norrköping. Han skulle träffa det lokala näringslivet och se, vad man kunde ställa upp med där.

Eftersom den här flyglinjen är till för näringslivet (Alstom!), blir det avgörande i hur hög grad som man där väljer att flyga från Norrköping.

Ett andra möte med näringslivet skulle ha hållits i fredags men har skjutits några veckor framåt i tiden.

För näringslivet skull har Norrköpings kommun nu i flera år stöttat flygplatsen med över 25 miljoner årligen.

Finns annat också

Mari Torstensson vill dock inte gå med på, att flygplatsen skulle stå och falla med reguljärflyget.

- Det kommersiella flyget svarar bara för omkring 1 500 av våra omkring 7 500 landningar per år. Här finns också sådant som privatflyg, taxiflyg, ambulansflyg, skolflyg.

Hon tonar ner den ekonomiska förlust, som man gör utan Köpenhamnsflyg.

- På sätt och vis tjänar vi mer på chartern. Där kommer passagerarna hit tidigt, de shoppar och äter här. Det gör knappast affärsflyget.

Bästa scenariot

Inför sin ägare. Norrköpings Rådhus AB, har Norrköping Flygplats redovisat olika scenarier. Klart mest fördelaktigt är scenariot med både reguljär- och charterflyg.

Underskottet blir då "bara" 25 miljoner om året.

Det scenariot ger också så mycket mer i fråga om ökad sysselsättning både här och där. Exempelvis kan 1 800 hotellnätter för flygbesättningar då räknas in.

Ifråga om Köpenhamnsflyget finns idag ingen ersättare till NextJet. Spåren kanske förskräcker; sedan SAS drog sig ur har efterträdarna Cimber och Skyways ju båda gått i konkurs.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om