Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ingen vill ansvara för Svärtingevägen

FINSPÅNG: Vem ska ansvara för Svärtingevägen när nya riksväg 51 är klar?
Norrköpings kommun och Vägverket har inte kunnat enas kring den här frågan.
Därför är det nu upp till regeringen att avgöra vem som ska bli väghållare för Svärtingevägen.

Kommunerna och Vägverket jublar över den nya riksväg 51, som snart är klar. När den snart är klar är det ingen som vill kännas vid dagens väg 51 genom Svärtinge. Foto: Carolina Häggkvist/arkiv

Kommunerna och Vägverket jublar över den nya riksväg 51, som snart är klar. När den snart är klar är det ingen som vill kännas vid dagens väg 51 genom Svärtinge. Foto: Carolina Häggkvist/arkiv

Foto:

Norrköping2007-03-21 06:00
Vägverkets driftschef Arne Carlfjord kommer att bli ansvarig för den nya vägen, förbi Svärtinge, när den är klar. Ett vägbygge som staten satsats drygt 200 miljoner kronor på.
- När den är färdig tycker vi att den gamla vägen bör betraktas som en förortsgata, för Svärtingeborna, säger Arne Carlfjord.
Och när Svärtingevägen inte längre är en nationell väg så bör ansvaret övergå till kommunerna, menar Vägverket.
Norrköpings kommun är av en helt annan åsikt och har därför överklagat Vägverkets beslut.
- Vi anser att Svärtingevägen är en allmän väg, som alla andra, och att staten bör stå som ansvarig även i fortsättningen, säger Leif Lindberg, teknisk chef på Norrköpings kommun.

2,5 miljoner kronor
Om Norrköpings kommun skulle tvingas att bli väghållare så anser Leif Lindberg att Vägverket bör skicka pengar så att vägen åtminstone får normal standard.
- Vi måste kosta på vägen två till två och en halv miljon kronor bara på ny beläggning, säger Leif Lindberg.
Dessutom kostar underhållet av den sex kilometer långa vägsträckan runt 400 000 kronor per år, trots att antalet fordon beräknas minska från dagens 7 000 till 2 000 per dag.
- Därtill bör vi investera i en rad trafiksäkerhetsåtgärder och gång- och cykelbanor, säger Leif Lindberg.

Vägföreningar
I kommunens överklagan föreslås även en alternativ lösning - att vägföreningarna i Svärtinge övertar ansvaret för väg 51.
Leif Lindberg framhåller att Norrköpings kommun ser mycket positivt på den nya vägdragningen oavsett hur man löser ansvarsfrågan.
- Egentligen är det här småsaker. Huvudsaken är att den nya vägen kommer igång.
Hans Lindberg, utvecklingschef i Finspångs kommun, delar Norrköpings uppfattning.
- För vår del handlar det endast om en knapp kilometer av 51:an till den nya väganslutningen, säger Hans Lindberg som inte har hört talas om tvisten med Vägverket.
Enligt Vägverkets nuvarande förslag kommer inte Finspångs kommun att få något väghållningsansvar.

Ovanliga tvister
Att frågor av den här typen hamnar hos regeringen hör inte till vanligheterna.
- Det är överhuvudtaget ovanligt att väghållningsansvaret ändras, säger Jan Samuelsson, vägnätshandläggare på Vägverket som endast känner till ett par sådana här fall i hela landet.
Att ärendet hamnat hos regeringen beror på att Norrköpings kommun har överklagat Vägverkets beslut.
- Det har legat på Ulrica Messings bord sedan december 2005, säger Jan Samuelsson.
Efter valet fick den nya infrastrukturministern Åsa Torstensson (c) ta över ärendet.
När regeringen ska fatta beslut i frågan kan ingen svara på. Folkbladet har förgäves sökt de ansvariga på regeringskansliet.
- Det vore bra om vägfrågan blir klar innan den nya vägen öppnas, säger Jan Samuelsson.
Den nya vägen ska, som Folkbladet redan har berättat, öppnas för trafik redan i år.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om