Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ingen tidsplan för Djurövägen

Ett möte i går kväll om arbetet kring Djurövägens framtid kom i alla fall med ett klart besked: Ingen vet när allt blir färdigt.- Vi har ingen tidplan för genomförandet, sa Jackie Leiby, handläggare på kommunen.

Kommunens handläggare Jackie Leiby förklarade att den utredning som nu görs ska ligga till grund för kommunens fortsatta arbete med bland annat Djurövägen.Foto: Niclas Sandberg

Kommunens handläggare Jackie Leiby förklarade att den utredning som nu görs ska ligga till grund för kommunens fortsatta arbete med bland annat Djurövägen.Foto: Niclas Sandberg

Foto: Sandberg Niclas

NORRKÖPING2011-09-20 03:00

Ett knappa 50-tal personer som bor eller verkar i området kring Djurövägen kom till diskussionsmötet i kommunhuset Rosen i går kväll. Diskussionen handlade om Djurövägens framtid, men också om vad som ska hända i de nu växande stadsdelarna intill vägen; Marby, Unnerstad, Sidus och Djurön. Bakgrunden är ju att kommunalt vatten och avlopp till området nu gör det attraktivt för permanentboende, från att tidigare mest ha varit mest fritidshusområde. Under mötet i går berättade Ola Larsson, konsult, om sin utredning som ska vara klar den 29 september.

Mångdubblad trafik
Han tittar på fem olika alternativ: Det första är att man bygger ut bostadsområdena utan annan åtgärd för vägarna i området. Det andra är att bara bygga ut Djurövägen, tex bredda och trafikförbättra. Det tredje är att åtgärda Djurövägen plus att bygga en ny väglänk mellan Marby och Lindö. Det fjärde är att dessutom bygga en förbifart vid Sidus, och det femte är att bygga både Marby-Lindö-länken och Sidus-förbifarten.

Kommunen räknar med att när Marby, Unnerstad, Sidus och Djurön är fullt utbyggt kommer Djurövägen att mångdubbla sin trafikmängd från i dag 1400 till 7000 fordon per dygn.

- Den trafikmängden har Arkösundsvägen vid Djurökorset i dag. Det skulle betyda 14000 fordon på Arkösundsvägen i framtiden, sa Ola Larsson som då spådde att åtgärder måste göras vid infarten till Norrköping på Arkösundsvägen.

Ola Larsson konstaterade att Djurövägen redan i dag inte är en säker väg för framför allt oskyddade trafikanter.

- Så i samband med utredningen tittar jag på vilka gång- och cykelvägar som behövs för de olika alternativen, sa Ola Larsson.

Deltagarna på mötet förde fram åsikter om behovet av säkrare skolvägar, säkrare trafikmiljö överhuvudtaget på Djurövägen och synpunkter på planerna kring trafikleden Marby-Lindö samt förbifarten Sidus. Synpunkter som Ola Larsson lovade att ta till sig. En hel del frågor handlade också om kostnaderna och tidsplanen för genomförandet.

- Kostnaderna blir en fördelning mellan Trafikverket och kommunen. Mycket mer än så kan man inte säga, sa Jackie Leiby.

Ingen tidsplan
Ola Larssons utredning är tänkt att bli ett underlag för det fortsatta planarbetet, men också en grund för kommunens ställningstagande i den komplexa frågan.

- Nämnden får sedan vårt förslag runt årsskiftet, sa Jackie Leiby.

Innan dess planeras det för två ytterligare möten mellan allmänhet och kommunen. Det första i oktober och då bjuds åter de berörda av vägen in. Nästa möte i skiftet oktober-november blir för alla intresserade. Men hur lång tid det kommer att ta från nämndens beslut till genomförande vågade ingen gissa på.

- Det har vi ingen tidplan för, sa Jackie Leiby.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om