– Vi håller just på att skicka ut fakturor för den här säsongen och då skickar vi i första hand till kunder som vi hade förra året eftersom vi tycker att de ska ha första tjing. När man får sin faktura kan man titta på den och bedöma om man vill ha platsen eller inte. Hittills har vi haft ungefär samma kundantal som tidigare, men det är lite tidigt att uttala sig om antalet som kommer att hyra en båtplats i år eftersom vi än så länge bara har gjort ett första utskick.
Enligt Pär Björkänge finns det flera anledningar till att folk har lämnat bryggan.
– Några har sålt sin båt och några reagerar på priset. Vi har marknadsmässiga priser. Om man jämför Promarinas priser med andra privata aktörer ligger vi helt i paritet med dom. Vi är långt ifrån dyrast, men kanske inte billigast. Vad vi ofta blir jämförda med är kommuner som har haft de här platserna tidigare och då har man en skattesubventionerad plats och då blir det skillnad på priset. Många kanske också jämför med båtklubbar där man måste gå båtvakt eller på andra sätt jobba för klubben.
När det gäller båtplatserna i Arkösund menar Pär Björkänge att det i många fall egentligen inte handlar om någon prishöjning utan om att man har tagit bort tidigare rabatter.
– Av någon anledning har man betalat mindre. Det kan vara för att man har haft en rabatt inlagd eller för att det har saknats något, exempelvis en elstolpe eller liknande.
Han är inte särskilt orolig för att många båtplatser ska stå tomma till följd av höga priser.
– Vi har väldigt många båtplatser runt om i landet och att vi skulle få alla uthyrda är inte särskilt troligt, men det är klart att vi måste ligga på en rimlig prisnivå och det tycker jag att vi gör.