Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ingen egen firma - men väl ett åtal

En tjänsteman vid Luftfartsinspektionen i Norrköping har åtalats för tjänstefel. För två år sedan gav han en organisation ett tillfälligt godkännande för utbildning av säkerhetspersonal, samtidigt som han själv tänkt ingå i det bolag som skulle bildas för verksamheten.

NORRKÖPING2005-12-16 06:00
Tjänstemannen blev bekant med en polis som i tjänsten arbetade med flygplatsutbildningar. De började diskutera att starta säkerhetsutbildningar för personal inom flygbranschen. Båda skulle då sluta sina anställningar och bilda ett gemensamt bolag.
I samma veva bestämde Luftfartsverket att alla organisationer som genomförde sådan utbildning skulle vara godkända av Luftfartsinspektionen, en regel som trädde i kraft den 19 juli 2003. De som innan dess bedrivit verksamhet fick fortsätta i avvaktan på ett godkännande - om de fick ett tidsbegränsat tillfälligt godkännande.
Den 17 juli godkände tjänstemannen en ansökan som skickats in från den tilltänkte kompanjonen, en ansökan där det inte framgick att tjänstemannen själv tänkt delta. Tillståndet gavs med begränsad giltighet fram till den 1 december 2003.

Konkurrent klagade
En månad senare gavs en ansökan om registrering som handelsbolag in till Patent- och registreringsverket, PRV, med tjänstemannen som den ene av bolagsmännen. Ansökan till PRV fullföljdes dock inte och bolaget blev aldrig registrerat.
I början av december 2003 skickade en konkurrent in en skrivelse där man påtalade jäv. Luftfartsverkets personalansvarsnämnd beslutade våren 2004 att anmäla tjänstemannen, misstänkt för tjänstefel. Han åtalas nu dels för att ha givit det tillfälliga godkännandet till en organisation som inte tidigare bedrivit någon utbildning, och för att han själv handlagt ärendet trots att han själv haft för avsikt att ingå i verksamheten.
Någon verksamhet bedrevs aldrig i företaget. Tjänstemannen uppger att han under hösten 2003 försökt få besked från sin kompanjon om de skulle avsluta eller börja driva företaget.

Rann ut i sanden
Samma dag som tjänstemannen blev kallad till cheferna med anledning av det som uppdagats kom de överens om att företaget skulle läggas ned. Kompanjonen säger att det hela rann ut i sanden eftersom båda hade mycket att göra på var sitt håll.
Tjänstemannen, som ångrar det inträffade, förnekar tjänstefel med motiveringen att företaget aldrig startade. Han säger också att han var ensam på sitt arbete på grund av semestertider och att många tillfälliga godkännanden skulle expedieras.
Våren 2004 skrevs det in i Luftfartsinspektionens verksamhetshandbok att det alltid ska vara två signaturer på beslut, något som tidigare bara fanns som en intern föreskrift.
Fakta/ Luftfartsinspektionen
Från 1 januari 2005 övergick Luftfartsinspektionen i den nya myndigheten Luftfartsstyrelsen. Luftfartsinspektionen var tidigare den myndighet inom Luftfartsverket som utfärdade säkerhetsbestämmelser för den civila luftfarten samt granskade, godkände och informerade alla som sysslade med luftfartsverksamhet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om